Alkohol, tabák, marihuana a jiné látky? Odložit rozhodnutí je vždycky v pohodě!
Hledání hranic, zkoušení nových věcí, občas i nějaký ten průšvih. To všechno přirozeně patří k dospívání. Riziko nezmizí tím, že ho nebudeme vidět. Naším společným cílem by proto měla být prevence, která se zaměří na oddálení prvního experimentu a hlavně na minimalizaci rizik, pokud k němu dojde.
Fakta a varování jsou důležité, ale samy o sobě často nestačí. Skutečná změna přichází až se zážitkem – s něčím, co si člověk prožije na vlastní kůži a co se mu zapíše do hlavy i do srdce. Cílem takové prevence není okamžitý výsledek. Je to spíš postupná konstrukce vnitřního kompasu, který ve chvíli volby, pomůže ukázat správný směr.
A je to dobře, protože konfrontace s různými stresovými situacemi, vypořádávání se s problémy, ale i experimentování v oblastech rizikového chování umožňují mladým lidem posouvat se, dospívat, přebírat zodpovědnost a také formovat svou osobnost a utvářet vlastní identitu.
Začněte včas.
Primární prevenci je vhodné u mladších dětí (přibližně od 6 let) zaměřit především na oddálení první zkušenosti a vysvětlení rizik a účinků návykových látek. Dospívající (přibližně od 10 let) stojí za to provést zásadami tzv. bezpečného experimentu, který může významně snížit zdravotní a jiná rizika.
Péče o vztahy.
Co pomáhá vždy, je péče o vztahy, zájem a empatie. A nejen doma, ale i ve škole či v zájmových kroužcích. Pozitivní třídní klima účinně pomáhá v prevenci rizikového chování.
Naše doporučení
1/4
Žijte svobodně
Vyhnout se závislosti není jen otázka „pevné vůle“. Jak říká kanadský lékař Gabor Maté, každý z nás má v sobě k závislostnímu chování určité předpoklady – ať už genetické, biologickénebo psychologické. Někdo větší, někdo menší. Některé závislosti škodí zdraví méně, jiné více. U alkoholu, cigaret a drog o tom však není pochyb. I když v počátku experimentování mluvíme pouze o zvýšeném riziku, pravidelné užívání k závislosti vést může.
V diskusích s dospívajícími dětmi se ptejte, co z toho, co již ve svém životě mají, při pravidelném užíváním návykových látek ztrácejí (například svěží dech, hezkou pleť, fyzickou kondici, potenci, důvěru v sebe sama nebo i pravou podstatu svobody). Pomozte jim uvědomit si, jak lze počáteční pozitivní pocity vyvolat i bez užívání omamných látek (např. sportem, hudbou, uměním, relaxací, pravidelnými rituály, láskou nebo cestováním).
Některé začínající „uživatele“ vede touha po svobodě k první zkušenosti s návykovými látkami, dalšími motivy může být např. snaha zapadnout do kolektivu, zvládnout stres a vyrovnat se s traumatem, únik z “tohoto” světa nebo touha vymezit se vůči starším generacím. Období dospívání lze charakterizovat jako přechodové období mezi dětstvím a dospělostí, je časem hledání vlastní identity, rozvoje autonomie a učení se zodpovědnosti. Tento věk je klíčový pro formování osobnosti, sebevědomí a schopnosti navazovat vztahy. Hledání hranic je přirozenou součástí vývoje. Mladí lidé si tímto způsobem testují limity svého těla, emocí a vztahů, aby si ověřili, co je pro ně přijatelné, bezpečné, co se jim líbí, nebo naopak nelíbí. Experimentování s různými aktivitami, včetně návykových látek, může být součástí procesu poznávání a budování vlastní identity.
Základem všeobecné prevence je pozitivní rozvoj dětí.
Což znamená, že dítě vnímá samo sebe pozitivně, umí se v obecných věcech dobře rozhodovat a zná své silné a slabé stránky, se kterými umí pracovat.
Pečovat o duševní zdraví
Objevovat a rozvíjet silné stránky
Komunikovat nenásilně
Rozvíjet zdravý životní styl
Podporovat rozhodování s ohledem na své zdraví
Pečovat o vztahy
Inspirovat a ukazovat další možnosti
Tip Akademie
Zdravá generace přináší rady ohledně zdravého životního stylu. Na ostatní oblasti, je tu spousta dalších skvělých odborníků: Na péči o duševní zdraví jsou machři v Nevypusť duši. Pokud se chcete vydat na cestu nenásilné komunikace – koukněte sem. Zajímá vás rozvoj měkkých dovedností? Hurá do Skills Builderu. Chcete pracovat se silnými stránkami? Zkuste se inspirovat tady.
„Primární prevence funguje, pokud přichází včas a vhodným způsobem a ne jako reakce na již vzniklou situaci. Je to především podpora a té lépe dosahujeme v prostředí, které je založené na otevřené komunikaci a vzájemné důvěře.“
David Bezdomnikov
oblastní ředitel, Společnost Podané ruce o.p.s.
Dobrá primární prevence rizikového chování je založena na faktech, otevřenosti a bez strašení. Cílem je oddálení první zkušenosti s návykovou látkou.
Při práci s žáky je velmi efektivní využít interaktivní aktivity a modelové příběhy, které jim ukážou konkrétní dopady užívání návykových látek s ohledem na jejich zájmy a jejich prostředí. Inspirovat se můžete v našich aktivitách, nebo se obrátit na odborníka.
Mnohdy děláme chyby v rozhodování pod vlivem emocí a tlaku. Nácvik odložení rozhodnutí dává člověku prostor získat odstup, zastavit se a pak až se rozhodnout. U návykových látek může tento přístup zamezit podlehnutí nátlaku druhých osob. Př. Díky, že mi to říkáš. Promyslím to a dám ti vědět.
Stres může být jedním ze spouštěčů experimentování s návykovými látkami. I když je stres přirozenou součástí života, vyvíjející se nervový systém dospívajících může být jeho vlivem zahlcen. Tělesné, hormonální a emoční změny jsou náročné samy o sobě a proto je dobré pravidelně opakovat a upevňovat návyky pro zvládání stresu, jako jsou např. dechové a mindfulness techniky, rozvíjet emoční stabilitu, podporovat kvalitní spánek, dostatek vyživujícího jídla atd.
Dechová cvičení, např. hluboké, pomalé dýchání do břicha nebo metoda dýchání do čtverce, pomáhá snížit napětí a zklidnit mysl.
Relaxace svalů, postupné napínání a uvolňování různých svalových skupin, což při pravidelném opakování uvolňuje napětí v těle.
Mindfulness techniky např. procházka v přírodě, pozorování všemi smysly, chvilka s oblíbenou písničkou, jídlo v sedě a bez telefonu, vizualizace dne apod.
Fyzická aktivita jako je sport, tanec nebo třeba zpěv, malování či jiná aktivita, která pomáhá odlehčit mysl a uvolnit endorfiny.
Time management a dobré plánování času, rozdělení úkolů a povinností na menší kroky a stanovení realistických cílů.
Tvůrčí činnosti, jako je psaní, čtení či třeba autorská tvorba. Tyto činnosti pomáhají rozvíjet kreativitu a posilují sebevědomí.
Naše studie ukazuje, že děti zapojené do volnočasových aktivit mají menší riziko užívání návykových látek. Žádný velký objev :), přesto leckdy nelehký úkol. Podpořte děti v hledání a realizaci koníčků, které je pozitivně rozvíjí a naplňují. A nemusí to být vždy v souladu s vaší představou, důležité je aby dítě vyplnilo část svého volného času smysluplnou (holistickou) aktivitou.
Dobrá zpráva: Konzumace alkoholu u českých dětí a dospívajících klesá!
A děje se to i přesto, že v České republice je alkohol něco jako chleba – tedy běžnou součástí společenských i každodenních událostí, což vytváří dojem, že pít alkohol je normální. Je jasné, že kulturní zvyklosti se těžko mění, tak alespoň někteří z nás můžeme podpořit dospívající v tom, že nepít alkohol je normální, a že přátelství netvoří láhev rumu, ale jiné společné zážitky.
Mluvte s dospívajícími o alkoholu a opilosti otevřeně, nestrašte je, ale na konkrétních případech jim ukažte, k jakým zraněním, nehodám, nebezpečným, ale i společensky ostudným situacím a zdravotním komplikacím může opilost vést.
Děti v období puberty si přirozeně hledají novou sociální skupinu mimo vlastní rodinu. Potřeba patřit do party může být tak velká, že dítě dokáže změnit své chování, koníčky, ale i názory jen proto, aby zapadlo.
Snaha budovat nové kamarádské vztahy a opakované užívání alkoholu spolu mnohdy úzce souvisejí, protože konzumace alkoholu je – hlavně u mladistvých – kolektivní činností. Alkohol je jimi užíván jako prostředník, který pomáhá uvolnit se, zabavit se, navázat komunikaci či coby prostředek utužení vztahů v rámci vrstevnické skupiny. I Když se zdá, že alkohol mladé lidi netáhne tolik jako dřív, jeho spotřeba je stále vysoká, navíc z výzkumu víme, že pití alkoholu je často spojeno s užíváním dalších návykových látek.
Jak s dospívajícími mluvit o alkoholu?
Za dlouhodobě neúčinné strategie v prevenci užívání návykových látek patří např. zastrašování, citové apely či prosté informování bez kontextu. Mnohem efektivnější je, s ohledem na zájmy dospívajících, podávat informace v hlubších souvislostech, které jsou žákům blízké.
Například kluci v tomto období začínají řešit nárůst svalové hmoty, ale už třeba nevědí, že konzumace alkoholu po cvičení zhoršuje regeneraci a znemožňuje novotvorbu svalové tkáně.
Po „pivku“ se sice v noci hezky spí, ale spánek je nekvalitní a regenerace během něj velmi malá, takže druhý den bude nejen sportovní výkon podprůměrný.
Kluky bude určitě zajímat i informace, že alkohol snižuje potenci a sexuální výkon.
Dívky často řeší nárůst tukové tkáně – a alkohol je velmi bohatým zdrojem energie, po kterém letí kilogramy nahoru.
Dospívající také často řeší svůj vzhled, přičemž alkohol krásné pleti vůbec nesvědčí. Zvyšuje produkci kožního mazu a ucpávání pórů a podporuje zánětlivé procesy v těle. Dobrým argumentem proč se nepouštět do pití alkoholu, který sami dospívající uvádí, je dnešní svět sociálních sítích. Většina z nich by sebe sama nerada viděla na trapném opileckém virálu :).
Nealkoholické pivo je taky pivo a s několikanásobnou dávkou cukrů a dalších konzervantů.
Někdy může být těžké rovnou odmítnout, říct ne a případně být schopen čelit tlaku či posměšku. Doporučujeme proto s dospívajícími trénovat strategii tzv. odložení rozhodnutí. Ta dává člověku prostor získat odstup, zastavit se a pak až se rozhodnout. U návykových látek může tento přístup zamezit podlehnutí nátlaku druhých osob, či rozhodnutí pod vlivem emoce.
Díky, že mi to říkáš. Promyslím to a dám ti vědět.
Díky, že mi nabízíš, ještě si to rozmyslím.
Říct ne, je vždycky v pohodě. Osvojení si asertivních technik může být velmi nápomocné v mnoha životních situacích. Tyto techniky pomáhají dosáhnout cílů bez manipulace, výčitek nebo agresivity, a zároveň zachovávají důstojnost a respekt ve vztazích.
Jasné odmítnutí: „Díky, ale alkohol nepiju.“ (bez váhání a bez vysvětlování)
Vyjádření vlastních pocitů: „Nemám rád alkohol, protože mi vadí, jak na mě působí.“
Nabídka alternativy: „Místo pití můžeš jít s námi do skate parku nebo si pojďme zahrát nějakou hru.“
Použití odůvodnění: „Nechci pít, protože chci zůstat střízlivý a jít později běhat.“
Opakování svého rozhodnutí: „Říkám, že nepiju.“ (při tlaku vrstevníků) a pak s klidem odkráčet nebo změnit téma.
Může se stát, že se situace vymkne kontrole a dospívající potřebují vědět, na koho se mohou obrátit.
Nejste na to sami, víc hlav víc ví, proto doporučujeme, spolupracujte! S rodinou, komunitou, trenéry, vychovateli a dalšími organizacemi, které se zaměřují na prevenci rizikového chování u dospívajících. Jako je například organizace Společnost Podané ruce, o.p.s. Zapojením celé komunity se zvyšuje šance na vytvoření podpůrného prostředí, ve kterém mladí získávají jasné vzory chování, důvěru a pocit bezpečí.
Tip Akademie
Pusťte dospívajícím videa z kampaně Ministerstva zdravotnictví Nepít je normální a zkuste si situace ve společné diskuzi rozebrat.
Kdy nastává problém? Když se dostaví (opakovaná) opilost.
Alkohol (ethanol) je psychoaktivní látka a z hlediska toxicity je jednou z nejnebezpečnějších drog. Ale protože není veřejností jako droga označován, je jeho nebezpečí podceňováno. Pro děti a dospívající je mnohonásobně nebezpečnější než pro dospělé, protože jsou na jeho toxické působení velmi senzitivní.
Když se opiješ, vypadáš u toho fakt blbě a navíc tě u toho může někdo natočit a postnout to na socky.
Dívka, 15 let
ZŠ Moravský Beroun
Dětský organismus odbourává alkohol pomaleji, a proto u něj hrozí rychlejší otrava alkoholem se všemi důsledky. Jaký dopad bude mít vypitý alkohol na člověka, závisí na pohlaví, hmotnosti, množství, četnosti konzumace, ale také na aktuální psychické a fyzické kondici, stravě či množství spánku. Vstřebávání alkoholu probíhá v těle postupně, proto i nástup účinku bývá pozvolný. Do 15 minut se vstřebá přibližně polovina vypitého alkoholu. Maximální hladiny dosahuje ethanol v krvi za 60–90 minut po konzumaci. Děti v tomto věku přirozeně experimentují, problém nastává při opakované, pravidelné a dlouhodobé konzumaci alkoholu. Nicméně i jediný nepovedený experiment s alkoholem nemusí skončit dobře.
Vychází z principu „harm reduction“, který neříká „nedělej to“ , ale spíše „když už to děláš, dělej to tak, aby sis co nejméně ublížil“. Cílem je tedy omezit rizika a negativní dopady.
Rizika související s opilostí
Alkohol snižuje sebekontrolu, výrazně potlačuje pud sebezáchovy, akcentuje agresivní chování a mění citové prožívání. V opilosti se zvyšuje pravděpodobnost úrazů a nehody (promrznutí, tonutí, zlomeniny a odřeniny, řezné rány atd.). Také se zvyšuje riziko sexuálního zneužití a promiskuitního chování.
Nejdříve alkohol způsobuje zlepšení nálady, uvolnění, ale při vyšším množství naopak dochází k útlumu a vyšší únavě.
Během dospívání se tvoří nové nervové spoje a alkohol tento proces nenávratně poškozuje, objevuje se nesoustředěnost, horší schopnost učit se a zapamatovat si nové věci.
Přichází útlum nervové a dýchací soustavy, tělesná teplota prudce klesá, dýchání je povrchové a zároveň vzniká těžký otok mozku s následkem smrti. K akutní otravě může dojít nejčastěji po sázkách typu: „Vypiješ půl litru rumu na ex.“
Je oproti jiným drogám výraznější. K příznakům patří bolesti hlavy, průjem, nechutenství, třes, nevolnost, únava a špatná nálada. Alkohol tlumí funkci antidiuretického hormonu – dochází k velkým ztrátám tekutin a minerálů – a také ovlivňuje metabolismus glukózy – způsobuje únavu a vyčerpání. Kocovina ovlivňuje i kvalitu spánku, a tím prodlužuje celkovou regeneraci organismu.
Tip Akademie
Trápí vás u dospívajících jiné “závislosti” ? Koukněte do našeho materiálu - digitální wellbeing nebo energetické drinky.
Osm z deseti dospělých kuřáků si zapálilo první cigaretu dřív, než jim bylo osmnáct. Proto je klíčové s prevencí začít co nejdříve – ideálně už na prvním stupni ZŠ, kdy si děti teprve utvářejí postoje. Jenže dnešní doba je složitější. Klasické cigarety nahradily elektronické varianty a s nimi přišly i nové argumenty: „Tohle škodí míň.“ „Já přece nekouřím, já jen vapuju.“ Jak na to reagovat? Nejlépe partnerskou diskuzí. Nejen o zdravotních rizicích, ale i o ekonomických, ekologických a sociálních dopadech. A hlavně – je potřeba se ptát po příčině. Proč vlastně mladý člověk sahá po nikotinu? Právě tam leží klíč k řešení.
Pravidelné kouření/vapování je často prostředkem pro zmírnění stresu či napětí. Prozkoumejte s žáky, v jakých situacích lidé nejvíc kouří – cestou do práce, během přestávek ve škole, po stresující situaci, kdy se potřebují uklidnit, atd. Jak by „odstřihnutí od nepříjemna“ šlo vyřešit jinak? Jak nahradit rituál kouření jiným rituálem, se stejným psychickým uvolněním?
Cigarety, IQOS a vapo resp. nikotin v nich obsažený funguje na úrovni mozku prostřednictvím ovlivnění neurotransmiterů a mozkových oblastí, které jsou zapojeny do odměny, motivace a zážitků. Když člověk kouří cigaretu/vapuje, nikotin rychle proniká do mozku a váže se na nikotinové receptory v centrální nervové soustavě. Toto spojení způsobí uvolnění dopaminu – neurotransmiteru zodpovědného za pocity potěšení a odměny. Nával dopaminu vytváří silný pocit uspokojení, který je odměnou za užití nikotinu a posiluje touhu jej opakovat. Při pokusu přestat kouřit dochází ke snížení hladiny dopaminu a objevující se negativní pocity, jako je podrážděnost, deprese nebo úzkost, což motivuje kuřáka k opětovnému užití cigarety – vzniká tak psychická a fyzická závislost.
V rámci prevence kouření a vapování se nám hodně osvědčil preventivní program Krajské hygienické stanice Olomouc “Jsem nezávislý a nekouřím”.
učitelka, Aneta
ZŠ Stupkova, Olomouc
Co říct klukům a holkám o kouření?
Nejčastěji se o kouření mluví v souvislosti s klasickými cigaretami, ale patří sem poslední dobou čím dále více populární skupina tzv. zahřívaných/bezdýmných tabákových výrobků (př. IQOS) a elektronických cigaret (tzv. vapo) , které bývají vnímána jako „lepší či zdravější“ varianty. Možná mohou být alternativní, lepší cestou pro silné cigaretové kuřáky, rozhodně je však nelze doporučit začínajícím “kuřákům, vaperům”. Na trhu jsou velmi krátkou dobu a o jejich vlivu na lidské zdraví se teprve budeme dozvídat. Nicméně již existují výzkumy, které ukazují, že i e-liquidy obsahují karcinogeny a jsou zdraví škodlivé.
Navíc s rostoucím zájem o alternativy klasických cigaret, roste také trh s nelegálními variantami a náplněmi, které se dováží z nejrůznějších částí světa (př. Čína). U těchto “podpultových” zdrojů nelze zjistit, co opravdu kouříte/vapujete.
Elektronické cigarety a vaporizéry kouří kuřáci i v situacích, kdy by normálně nekouřili. Sáhnout po nich i lidé, kteří klasické cigarety odmítají. Je to tzv. nízkoprahová forma kouření.
Elektronické cigarety a vapa mají jednu obrovskou výhodu: jsou designově zajímavé a můžou i hezky vonět. Ideální kombinace pro holky. A taky je užívá víc holek než kluků (v deváté třídě – 3,7 % kluků a 5,5 % holek). Co si o tom myslí samotné holky? A co na to říkají kluci? Kolik tahle paráda stojí?
Dlouhodobé kouření u kluků snižuje schopnost dosáhnout či udržet pevnou erekci, která je nezbytná pro kvalitní sexuální život. Kouření poškozuje cévy a zhoršuje průtok krve do penisu, což může vést k zmenšení objemu penisu a snížení elasticity cévních stěn. Zároveň kouření způsobuje pokles hladiny testosteronu, což může ovlivnit rozvoj mužských pohlavních znaků a celkovou sexuální výkonnost.
Spočítejte s žáky v kolik za rok utratí pravidelný kuřák, či uživatel elektronických cigaret? Co všechno by si za tyto utracené peníze mohl koupit? Kam by za tyto peníze mohl vycestovat?
Kouření může významně ovlivnit i mezilidské vztahy, především v situacích, kdy je jedna strana kuřák a druhá nekuřák. Nekuřáci často projevují nesouhlas nebo nepříjemné pocity v přítomnosti cigaretového kouře či páry z elektronických cigaret což může vést ke konfliktům nebo napětí.
Je to aktivita, která má také sociální, ekologické či ekonomické vlivy na jednotlivce, ale i společnost. Dejte dohromady rizika a poslechněte si, co si mladá generace myslí.
Nikotin mění barvu zubů vede k jejich žloutnutí nebo tmavnutí. Dlouhodobé kouření nebo užívání nikotinových produktů pak oslabuje sklovinu a zuby jsou náchylnější k tvorbě zubního kazu, ale i zánětům dásní a parodontóze. Navíc může vznikat nepříjemný zápach z úst a zvyšuje se riziko vzniku aftů či jiných problémů v ústní dutině.
Nikotin snižuje elasticitu pleti a také přispívá ke vzniku vrásek. Jeho vlivem může být pleť šedá, unavená a ztrácí svůj přirozený lesk. Dlouhodobé užívání nikotinu urychluje stárnutí kůže a způsobuje ztrátu jasného, zdravého vzhledu. Navíc nikotin zúží cévy, což omezuje přívod kyslíku a živin do pokožky, a tím zpomaluje její regeneraci.
Ať už mluvíme o elektronické cigaretě, bezdýmném tabákovém výrobku (př. “ajkoska”) či klasické cigaretě, tak všechny obsahují látky, které jsou karcinogenní a narušují integritu plicních sklípků.
Nikotin se do mozku dostane během 10 až 20 sekund, a právě díky němu se rozvíjí závislost.
Riziko filtru není pouze v jeho funkci (pseudoochrana), ale i v tom, že se nejčastěji vyrábí z plastu, např. z acetátu celulózy. A ten je nejen zdraví škodlivý, ale také je to jeden z nejvíce produkovaných odpadů na světě (za rok to představuje více než milion tun plastu) a velkou měrou se podílí na znečišťování oceánů a produkci mikroplastů.
Další oblíbenou variantou “kouření” je vodní dýmka. Konzumenty bývá vnímána jako lehčí, méně škodlivá varianta. Realita je taková, že jedno posezení u vodní dýmky (min. 30 minut) odpovídá 30 až 300 kusů vykouřených cigaret v závislosti na kvalitě a složení tabáku.
„Pojďme o marihuaně mluvit,“ shodují se všichni odborníci na závislosti a otevřenou diskuzi si žádá už jen fakt, že zkušenost s ní má skoro každý šestý deváťák. Jako učitelé se do takové debaty nemusíte pouštět sami a můžete ji nechat na specialistech. Pokud si na ni ale troufnete – a my vás v tom plně podpoříme – doporučujeme hlavně jednu věc: naslouchat a vnímat postoje, nikoliv poučovat. Ať se z diskuze nestane to, co mladí lidé často ironicky glosují na sociálních sítích: „Chtěl jsem se jen podělit a stala se z toho přednáška...“ Cílem totiž není strašit, ale společně dospět k závěru, že každá látka ovlivňující vědomí s sebou nese rizika, o kterých je dobré vědět a přemýšlet.
Změna zákona přijata
Dne 30. května 2025 Poslanecká sněmovna ČR schválila změny zákona, které otevírají cestu k částečné legalizaci konopí v České republice. Ačkoliv zatím nejde o úplnou legalizaci jako platí např. v Německu, Nizozemsku nebo Kanadě, nová legislativa stanoví konkrétní podmínky pro legální držení a pěstování konopí. Co tento zákon přinese konkrétního uvidíme od ledna 2026. Nicméně posun na legislativní úrovni může vést také k tomu, že pro učitele (trenéry a další dospělé) může být diskuse s dospívajícími o marihuaně jednodušší a otevřenější. Do této doby mohlo být pro mnohé z nich náročné mluvit na půdě školy o nelegálních látkách.
Pohled na marihuanu je často kontroverzní a vyžaduje otevřenou diskuzi. Pro někoho může být nelegální drogou, pro někoho jiného lékem tlumící bolest. Podívejte s žáky na důvody, proč lidé marihuanu užívají? Motivace může být různá např. sociální (přijetí kolektivem, získání obdivu), emocionální (touha zažít euforii, štěstí či např. úlevu od stresu), kreativní (potřeba objevit svůj potenciál, rozvinout svou kreativitu, získat nový vhled do určitě situace) nebo spirituální motivace (hledání hlubšího smyslu existence, touha zažít něco, co člověka přesahuje apod.). Ukažte jim, že podobné pocity a zážitky lze nalézt i v jiných aktivitách, jako jsou tanec, hudba, sport, umění, víra nebo cestování, aniž by bylo nutné užívat omamné látky.
Konopí lze vnímat z různých úhlů pohledu – jako ilegální drogu, jako lék nebo také jako surovinu pro průmyslovou výrobu.
Konopí je lidmi pěstováno a užíváno mnoho tisíc let (první zmínky pocházejí z doby cca 8 až 4 tisíce let př. n. l.). Je známo více druhů konopí. Rostliny se od sebe liší vzhledem, ale i obsahem tzv. kanabidiolů. Mezi nejznámější z nich patří THC (působí stimulačně, vyvolává euforii) a CBD (působí tlumivě a protizánětlivě). Dříve se rostlina a výrobky z ní nejvíce užívaly v léčitelství, zejména k tlumení bolesti a jako podpora hojení ran, ale také pro duchovní účely nebo pro stavbu domů či výrobu papíru. Z technického konopí se využívají pro zpestření jídelníčku konopná semínka a oleje, které mají příznivý poměr omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Na rozdíl od technického konopí jsou produkty z netechnického konopí, tzn. marihuana a hašiš, v mnoha zemích nelegální drogou. Užívání těchto drog může vyvolávat pocity úzkosti, ovlivňovat paměť, soustředění nebo vyvolávat až panické reakce. Při jejich pravidelném užívání hrozí rozvoj tzv. psychické závislosti. Projevuje se nervozitou, podrážděním, výbuchy vzteku nebo problémy se spánkem. U citlivých jedinců může hned první zkušenost vyvolat až toxickou psychózu či odstartovat skryté duševní poruchy.
Užívání THC se pojí s mnoha riziky a má vliv na naše zdraví, rozhodování, vztahy a může přinést i komplikace se zákonem. Zároveň je třeba akceptovat fakt, že užívání této látky je dnes už běžné a v prevenci tento fakt zohlednit a bavit se o tématu otevřeně a bez přílišného démonizování. Jedná se přitom o látku, která má nižší společenské riziko než například alkohol a nikotin, které jsme se rozhodli akceptovat do naší kultury a společnosti.
David Bezdomnikov
oblastní ředitel, Společnost Podané ruce o.p.s.
V dětském věku dozrává centrální nervová soustava, tvoří se nové synapse a vlivem THC může dojít k jejich nevratnému poškození.
V prevenci by neměly být opomenuty ani nové látky typu CBD, kratom, HHC apod.
Kratom je listová rostlina původem z jihovýchodní Asie, známá jako Mitragyna speciosa. Její obliba u dospívajících roste z mnoha různých důvodů. Od hledání pomoci pro zmírnění úzkostí či depresivních stavů, úlevy od stresu nebo naopak potřeby zvýšit koncentraci (tzv. sebemedikace.). Nebo to také může být touha vyzkoušet něco nového či být součástí sociální skupiny, která ho užívá.
Kratom má v nižších dávkách mírně stimulující efekt, zvyšuje energii a soustředění. Naopak ve vyšších dávkách pak působí analgeticky, sedativně a relaxačně.
Hexahydrocannabinol je syntetická nebo semi-syntetická látka s podobnými účinky jako THC (tetrahydrokanabinol), hlavní psychoaktivní složka konopí.
Dospívající experimentují s HHC především proto, že může vyvolávat psychoaktivní účinky, jako jsou euforie, navození pocitu štěstí, snížení napětí v těle nebo třeba změněné vnímání.
Mladí často nevědí, jaké jsou skutečné dopady HHC nebo považují HHC za méně škodlivé než THC. Pro některé je HHC snadno dostupnou a méně regulovanou alternativou k jiným psychoaktivním látkám.
Jak o marihuaně a dalších látkách mluvit?
Začněte otevřeným a empatickým rozhovorem, ve kterém dáte najevo, že si vážíte každého názoru a že vám na nich samotných i na jejich zdraví a životě záleží.
Mluvte o účincích, rizicích a možném vlivu na zdraví, vztahu atd.:
krátkodobé účinky - po užití marihuany dochází k pocitům euforie, zhoršené schopnosti soustředění, zpomalenému vnímání času, změnám ve vnímání okolí či ke zvýšené únavě. Může se objevit suchost v ústech, zvýšená chuť k jídlu či pocity úzkosti, a u některých jedinců i pocity paniky nebo dezorientace.
Dlouhodobé účinky - může vést ke snížení kognitivních funkcí, zejména paměti, pozornosti a schopnosti učení. Je spojováno také s vyšším rizikem psychóz, deprese nebo úzkostných poruch.
Dýchací systém - vdechování kouře z marihuany škodí dýchacím cestám, zvyšuje riziko chronického kašle, bronchitidy atd. Při dlouhodobém kouření může dojít ke snížení elasticity plicních tkání a zhoršení funkce plic.
Další aspekty - u některých uživatelů se mohou objevit problémy s motivací, snížené ambice či sociální stažení. U dospívajících je důležité také zmínit zvýšené riziko vzniku závislosti, přičemž závislost na marihuaně se u některých projevuje jako abstinenční příznaky, jako je podrážděnost, nespavost nebo snížená chuť k životu.
Umožněte dospívajícím ptát se a vyjádřit svůj názor. Vyhněte se moralizování a strašení, místo toho otevřeně diskutujte a zmiňujte objektivní informace.
Zjistěte, proč o drogách přemýšlí nebo proč je zkouší? Společně pak můžete hledat zdravější alternativy, jak naplnit jejich potřeby (například odpočinek, přátelství, seberealizace).
Ukažte jim naši helmu vycházející z principu „harm reduction“, který neříká „nedělej to“ , ale spíše „když už to děláš, dělej to tak, aby sis co nejméně ublížil“. Cílem je omezit rizika a negativní dopady.
Povzbuzujte k úctě ke zdraví a veďte k vlastní odpovědnosti za něj.
Tip Akademie
Dobře a poutavě zpracované informace o návykových látkách najdete na instagramovém profilu Czeched Substance.