Web Zdravá Generace
Aktivita

I malý člověk může mít velký problém

Čas na přípravu
10
Doba trvání
45–90
Prostředí
školní třída, venkovní prostor, park, město
Cíle
Žáci prostřednictvím vlastní tvorby reflektují celospolečenský problém kouření. Dokážou pojmenovat, jak kouření ovlivňuje zdraví v dospívajícím věku a vědí, jaké jsou výhody nekuřáctví.
Anotace
Tvořivá umělecká aktivita inspirovaná produkcí britského streetartisty Slinkachua. Žáci pomocí malých figurek, které aranžují do nejrůznějších situací a prostředí, vytvářejí tzv. antikampaň na kouření cigaret, elektronických cigaret a vapingu. Z instalací vznikají fotografie, které žáci následně vystaví v prostorách školy tak, aby antikampaň mohla působit i na další spolužáky.
Pomůcky
ukázky tvorby streetartisty Slinkachua, různé druhy figurek, zvířátek (z kinder vajíček, lega, dupla, playmobilu, igráčci apod.), cca 5× prázdná krabička od cigaret, cca 20× cigareta/případně její, vyrobená napodobenina, několik elektronických cigaret, různé rekvizity (přírodní, umělé), výtvarné potřeby (nůžky, lepidlo, provázek apod.), fotoaparát

Provedení

Učitel začne hodinu ukázkou fotografií/videa od známého umělce Slinkachua. Vysvětlí žákům techniku, prostřednictvím níž se umělec vyjadřuje ke společenským tématům a reflektuje život ve městě. Žáci se rozdělí do malých skupin (2–4 žáci). Jejich úkolem je za použití dostupného materiálu připravit uměleckou inscenaci na téma „antikampaň na kouření cigaret/elektronických cigaret“. Mohou použít figurky, zvířátka, cigarety, obaly a další rekvizity, které si sami vyrobí či v daném prostoru najdou. Umělecká inscenace by měla vyjadřovat problémovost kouření z pohledu např. zdravotního, sociálního, ekologického, ekonomického apod. Ve chvíli, kdy je některá skupina se svým dílem hotova, přichází na řadu focení. Jakmile jsou všechna díla dokončena, žáci představí svou práci ostatním.

Ukončení

Aktivitu doporučujeme ukončit diskusí o poselství jednotlivých inscenací. Dotkněte se také tématu „jak kouření ovlivňuje zdraví v dospívajícím věku“. Učitel by měl zmínit, že jedinou jistotou, jak se nestát pravidelným kuřákem, je nikdy nezačít.

Podpůrné otázky k diskuzi

  • Který z aspektů kouření je z vašeho pohledu nejvíce problematický?
  • Jak kouření ovlivňuje zdraví v období dospívání?
    Kouření mění složení ústní mikroflóry, a tím způsobuje zápach z úst, vyšší kazivost zubů, ale i žluté zuby. Zhoršuje také kvalitu kůže. Ta je pak náchylnější k zánětům či tvorbě akné, pupínků a vrásek. Zvyšuje pocení. Zhoršuje celkovou fyzickou zdatnost/kondičku. Nehty jsou víc lámavé, křehké a žluté. Snižuje vnímání chutí a vůní. Zvyšuje náchylnost na akutní respirační nemoci. Zhoršuje a prodlužuje zotavování po nemoci. Zhoršuje elasticitu cév. Zvyšuje riziko komplikací v průběhu různých onemocnění. Způsobuje rakovinu.
  • Myslíte si, že je v dnešní době IN být kuřák, nebo nekuřák?
    Můžete udělat mezi žáky malý průzkum jejich vnímání sociálních norem a následně je seznámit s výsledky naší studie, které ukazují, že dlouhodobě klesá počet dětí v jejich věku, které mají zkušenost s kouřením klasických cigret nebo pravidelně kouří. Naopak se ukazuje, že je mezi dospívajícími vysoké procento těch, kteří kouří elektronické cigarety, nebo nahřívaný tabák.
  • Co víme o Vapingu?
  • Dokážete vyjmenovat výhody, které nekouření přináší?
    Lepší zdravotní stav, lepší fyzická kondice, pocit svobody namísto závislosti, uchování si krásy (svěží dech, vůně, zdravější pleť, čisté nezažloutlé prsty a zuby apod.), finanční úspora, menší produkce nerozložitelného odpadu, ochrana přírody.
    Znáte nějaké techniky, které vám pomohou vyrovnat se s psychickou zátěží (stresem)?
    Dechové techniky, pohyb, tanec, otužování, hudba, talisman atd.

Po vytištění fotografií mohou žáci společně s učitelem vytvořit galerii v prostorách školy tak, aby antikampaň mohla působit na všechny žáky ve škole. Doporučujeme ke každé fotografii přiřadit název a malý popisek, co dané dílo zobrazuje a kdo je jeho autorem (např. pseudonym).

Metodické poznámky

Aktivitu je možné propojit s hodinou výtvarné výchovy, kde si žáci sami připraví vlastní figurky a rekvizity. Žáky můžete seznámit s danou aktivitou již týden dopředu, aby měli čas si promyslet záměr antikampaně a mohli se na tvorbu lépe připravit.

Michal Kalman
(+420) 777 752 822
michal.kalman@upol.cz

Prozkoumejte

Sledujte nás

Univerzita Palackého v Olomouci