Web Zdravá Generace

Třídní klima ve školách

I love school. Jak na
pozitivní klima ve třídě?

Na tuhle otázku není snadná odpověď. Víme totiž, že české děti se již řadu let do školy netěší. Cítí malou vrstevnickou oporu a učitelům spíš nedůvěřují. Výuka jim připadá nezajímavá a často si nevědí rady s tím, jak se vyrovnat se školním stresem. Co s tím? Začít to měnit. Jak? Malými kroky. Některé věci je totiž možné zavést do praxe hned a celkem snadno. Projděte spolu s námi klíčová doporučení, zejména z oblasti třídního klimatu, doplněná o praktické aktivity do výuky. Je čas vyrazit. Kdy? Teď.


Obsah tématu

Odkud začít rozplétat? Od sebe.

Učitelé sobě.

Co může každý učitel udělat pro svůj osobní pocit pohody? Tahle otázka je důležitější, než se může na první pohled zdát. Učitel průběžnou prací na svém wellbeingu neovlivňuje pouze vlastní, osobní pohodu, ale pozitivně působí také na své okolí, především na vztahy uvnitř učitelského kolektivu. Ty se pak přirozeně propisují i do školního a třídního klimatu. Osobní i profesní rozvoj učitele tak mají přímý vliv na školní klima.

Škola voní od hlavy.

Vedení školy je klíčovým tvůrcem „nálady“. Šéf celé organizace je první instancí, jež nastavuje hodnotový rámec školy, je vzorem ve všem, co se ve škole děje směrem k učitelům, dětem i rodičům. Když říkáme šéf, myslíme tím moderního lídra, který pozoruje, naslouchá, směřuje, vede a vytváří optimální podmínky pro fungování školy. Mluvíme o hlavním tvůrci společné vize školy, která se odráží i v uchopení vzdělávacího programu.

S rodiči na jedné lodi.

Když do školy přijdou prvňáčci, jejich rodiče jsou obvykle velmi aktivní. Ale jak udržet zapojení a vnímavost maminek a tatínků k potřebám dětí a školy i později, například na druhém stupni? Trojúhelník děti – škola – rodiče se neustále vyvíjí a každá z jeho součástí hraje důležitou roli. Jak o škole smýšlejí a mluví rodiče doma, ovlivňuje názor dítěte na školu a druhotně i klima celé třídy. Kdy naposledy jste jako rodič pochválili učitele svých dětí? Jak škola a učitelé komunikují s rodiči?

I ❤ SCHOOL

Vztah žáka ke škole se formuje na základě jeho prožitků a zkušeností ve třídě a v jednotlivých hodinách. Každý učitel má tak ve svém vyučování šanci na žáka zapůsobit, ovlivnit ho, podpořit ho a rozvíjet jeho kompetence = má tzv. kouzelnou moc. Pokud se dítě cítí ve škole bezpečně, cítí se být součástí kolektivu, má důvěru v učitele a zažívá úspěch, bude se zvyšovat i jeho zájem o vzdělání. Příjemné pracovní prostředí, tj. pozitivní třídní klima, je zásadní proto, aby se žáci mohli učit a rozvíjet. A tak, je potřeba začít myslet tzv. klimaticky = učitel při své didaktické a pedagogické práci vždy přemýšlí, jak svými kroky může pozitivně ovlivňovat klima třídy.

⭐  Inspirováno projektem Líný učitel.

Zamyslete se nad svou třídou.

Zkuste na chvíli zavřít oči a představit si vaši třídu (tu, kterou učíte nebo provázíte jako třídní učitel). Abyste mohli dobře pracovat s třídním klimatem a vztahy, je zapotřebí si uvědomit, v jaké situaci se vaše třída nachází. Mohou vám pomoci naše návodné otázky a myšlenková mapa.

⭐  Inspirováno webem Sociemoční učení.

Zkuste si doplnit myšlenkovou mapu a udělat si plán, jak budete postupovat a kam se chcete se svou třídou posunout. Za nějaký čas (v polovině školního roku či na konci školního roku) si udělejte myšlenkovou mapu znovu a porovnejte si klíčové parametry. Můžete si zhodnotit, co příště udělat lépe a za co se naopak pochválit.

Dalším odborným nástrojem je diagnostika třídy.

Naše doporučení

1/5

Učitel má kouzelnou moc.

Učitel hraje zásadní roli při utváření klimatu třídy. A pokud je schopen a ochoten se s touto rolí identifikovat, začít tzv. klimaticky myslet a pracovat, pak přináší jednu z nejdůležitějších změn do škol. Svým naladěním a nastavením má pedagog opravdu kouzelnou moc třídní kolektiv směřovat a formovat. Svým aktivním přístupem, využíváním vhodných výukových metod a zvoleným způsobem hodnocení působí jako významný prvek prevence negativních vztahů ve třídě, špatného prospěchu nebo šikany.

Na co myslím, když myslím klimaticky.

  • Jak učit
  • Jak komunikovat
  • Jak hodnotit
  • Jak na vztahy
2/5

Jak učit, aby se děti těšily.

Děti se do školy více těší, když se mohou bez obav ptát a sdělovat své postřehy. Je pro ně zábavnější mohou-li na úkolech, aktivitách, projektech vzájemně spolupracovat a učit se jeden od druhého. Každý z nich potřebuje zažít úspěch a ocenění. Škola dětem dává smysl, pokud je učivo propojeno s JEJICH světem.

Česká školní inspekce uvádí, že jen přibližně 11 % žáků z 9. tříd se těší na to, co se bude každý den učit. Nejen samotný obsah vyučování, ale především učitelem zvolené formy, metody a cíle výuky velmi ovlivňují kvalitu třídního klimatu.

Moderní metody (např. suportivní a aktivizační metody), které pomáhají tvořit příjemnou pracovní atmosféru ve třídách, zvyšují zájem žáků o vzdělávání a zároveň rozvíjí měkké dovednosti a celkově tak přispívají k pozitivnímu třídnímu klimatu.

Pokud budu ve své výuce využívat suportivní a aktivizační metody, splním tím konkrétní kritérium Kvalitní školy.

Inspirujte se suportivními, aktivizačními metodami a formami, které doporučují odborníci.

„Než začneme tyto metody ve své výuce využívat, měli bychom se zamyslet nad cílem a přínosem pro vlastní předmět, ale i nad přínosem pro třídní klima. Suportivní a aktivizační metody nemají být výplní mezi výukou, ale součástí výuky samotné. Klíčové je zhodnotit, v jaké fází se nachází daný třídní kolektiv, a podle toho metodu vybrat.“

Robert Čapek
Učitel a školní psycholog
Tip Akademie

Buďte jako učitelé dětem příkladem a pozvěte si do vyučování kolegu, vyzkoušejte tandemovou či párovou výuku.

Tip Akademie

Vyražte se s dětmi učit ven. Benefitů venkovní výuky je hned několik. Jedním z nich je bádání. My v Akademii bychom vyzdvihli zapojení pohybu a snižování stresu působením pobytu v přírodě. Inspirujte se třeba zde.

⭐  Inspirováno projektem Líný učitel a ČŠI

Na čem to celé stojí? Na nenásilné komunikaci a podporujícím hodnocení.

Základem dobrého vztahu a pozitivního klimatu je komunikace. Jednu z metod kvalitní komunikace popisuje autor nenásilné komunikace Marshall Rosenberg. Čtyři jednoduché kroky, které při výchově a vzdělávání dětí udrží emoce na uzdě, pomohou navázat důvěru a porozumění, zohlední potřeby všech zúčastněných a pomohou předejít konfliktu.

Tip Akademie

O nenásilné komunikaci a práci s třídním třídním klimatem se dozvíte například na kurzu Sdružení D.

3/5

Vztah učitele a žáka dítěte.

Kolik času tráví dítě ve škole ve společnosti učitelů? Mnohdy více než s vlastními rodiči. Učitel je jednou z klíčových postav v životě dítěte. Ti, kteří upřednostňují budování dobrých vztahů se zájmem o děti jsou mnohem efektivnější v učebním procesu než učitelé, kteří to tak nedělají. Žáci jsou především děti, individuální osobnosti, které je třeba vnímat v širokém kontextu (rodiny, zájmů, typologie osobnosti a individuálních potřeb).

Z výzkumu víme, že pro žáky je velmi důležité, když v interakci s učitelem pravidelně zažívají pocity:

  • důvěry,
  • opory a zájmu ze strany učitele,
  • že učiteli na nich opravdu záleží a zajímá se o jejich spokojenost.

„Ať učím cokoliv, vždycky se na začátku hodiny dětí ptám, jak se mají. Při budování dobrých vztahů s žáky se mi dlouhodobě osvědčilo být lidská a férová. Je dobré dát dítěti druhou šanci, protože z chyb se toho nejvíc naučíme.“

Kateřina
učitelka a metodička prevence ZŠ Heyrovského, Olomouc

Co dalšího pomáhá rozvíjet pozitivní třídní klima? Inspirativní, voňavé a čisté prostředí třídy.

Na pozitivní třídní klima má velký vliv prostředí, ve kterém výuka probíhá. Vyzkoušejte změnit učebnu, rozestavení lavic, pracovat s žáky na zemi či vytvořit učební zóny. Je vhodné podívat se na to, jak je třída vybavena, vyzdobena (méně je více), uspořádána (např. lavice do půlkruhu, které podporují diskusi, nebo tzv. hnízda, která vybízí k práci v malé skupině a kooperativnímu učení). Vyzvěte žáky, ať navrhnou úpravu třídy, aby se tam všichni cítili dobře. Více se dočtete v článku zde.

4/5

Být jeden tým – vztahy mezi spolužáky.

Lidé se potřebují cítit být součástí sociální skupiny. Pokud tato potřeba není naplňována, pak se spouští stresová reakce se všemi níže popsanými důsledky.

Z výsledků HBSC studie víme, že české děti cítí ve třídách malou vrstevnickou oporu, což může negativně ovlivňovat jejich emočně-sociální vývoj. Identifikace a propojení s vrstevnickou skupinou jsou v dospívání velmi důležité.

„…co je v životě důležité? Láska, láska, láska… vlastně nic jiného. Pečujte o vztahy…“

Radek Ptáček
klinický psycholog
Tip Akademie

Pro cílenou práci se vztahy doporučujeme sledovat stav třídního kolektivu, minimálně 1x za měsíc mít od žáků zpětnou vazbu (např. v rámci pravidelně nastaveného hodnocení ve svých hodinách), dále je třeba znát fázi, ve které se daná třídní skupina nachází.

8 kroků, které pomohou pečovat o dobré vztahy mezi spolužáky:

⭐  Inspirováno webem Sociemoční učení.

Tip Akademie

Co dalšího pomáhá rozvíjet dobré vztahy?

5/5

Nádech a ještě delší výdech –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ zvládání stresu.

Stres je tělesná a duševní reakce na situace, které vnímáme jako náročné nebo ohrožující. Není řešením se obtížným situacím vyhýbat, ale naučit se je zvládat a porozumět biologické reakci našeho těla. Co tělo dělá, když reaguje na stres, a co potřebuje k tomu, aby se vrátilo zpět do klidu?

Ze studie HBSC víme, že české děti zažívají obavu spojenou s rozhodováním o své budoucnosti. Roste počet dívek, které se vlivem školních povinností cítí ve stresu a znepokojují je velká očekávání ze strany učitelů. Každý člověk má jinou kapacitu nervového systému, která ovlivňuje, jak se bude umět se stresem vypořádat, tzv. jej regulovat. Díky nejrůznějším technikám a nástrojům lze regulaci efektivně trénovat, a tím zlepšovat celkovou odolnost nervového systému neuroplasticita mozku jak u dětí, tak u dospělých. Každý z nás reaguje na stejný podnět jinak, proto je tak důležitý individuální přístup ve školách.

Vyberte si některou z technik a zkuste ji pravidelně zařazovat do své výuky.

Pravidelné opakování těchto technik pozitivně ovlivňuje celý nervový systém - vedou ke zvýšené aktivitě v prefrontálním kortexu, což je oblast mozku zodpovědná za regulaci emocí a zvládání stresu.

Vyzkoušejte s žáky 9. (ale i 5. a 7.) tříd systematickou přípravu na zvládání stresu před přijímačkami (či velkou písemkou) na střední školy.

Tip Akademie

Velmi účinným nástrojem pro subjektivní snížení hladiny vnímaného stresu je využívání tzv. nevýkonového (formativního) hodnocení. Popisné hodnocení pomáhá žákovi se dobře zorientovat v situaci, kde se v procesu učení nachází. Díky hodnocení z více zdrojů si žák srovná své vnímání, vnímání pedagoga i spolužáků. Zorientovaný nervový systém rozvíjí pocit bezpečí. Když je žák v bezpečí, je schopen se lépe učit a být sociálně napojený s ostatními vrstevníky a pedagogy.

Obava z budoucnosti.

Z výzkumu víme, že pro žáky je jeden z největších stresorů strach z budoucnosti. Nejčastěji se objevuje u žáků devátých tříd, prožívají ho však i mladší žáci, například při přechodu na druhý stupeň či během školního roku při obavě ze složitosti učiva ve vyšších ročnících.

„Na naší škole již několik let pořádáme v 5. třídě výjezdový kurz Zaplouváme. Během tří dnů se děti seznamují s tím, co je čeká na druhém stupni. Formou her se potkají s každým novým učitelem. Během programu s deváťáky se rozptýlí jejich obavy a společně s třídním učitelem se připraví na nové výzvy. Vidíme, že program dětem pomáhá se zorientovat, uklidnit a více se osamostatnit.“

Klára
učitelka, ZŠ Doctrina, Liberec

Strachu z budoucnosti lze u dětí předcházet systematickou prací během celého základního vzdělávání. Součástí života ve škole by měl být rozvoj měkkých dovedností a hledání vlastního potenciálu. Měkké dovednosti pomáhají dětem zvyšovat sebevědomí a jsou hlavní cestou k uplatnění každého člověka ve společnosti, především na trhu práce. Objevení vlastního potenciálu a práce se silnými stránkami velmi výrazně </span class="v-term">snižuje stres při rozhodování a usnadňuje dítěti správný výběr střední školy.

Oba dva směry, rozvoj měkkých dovedností a práce se silnými stránkami, by měly být součástí běžného vyučování a vzdělávacích aktivit. Nejedná se o práci navíc, jde jen o individuální zaměření pozornosti učitele na dítě.

Na metodiku osmi základních dovedností, které pomohou dětem uspět v životě i ve škole, můžete mrknout zde.

„Osm dovedností bylo vybráno na základě poptávky pracovního trhu. Jestliže podpoříme jejich rozvoj na základních školách, vyrostou nám děti sebevědomé, připravené na život.“

Romana Šloufová
garantka metodiky Skills Builder

Aktivity do výuky

Kdyby moje kolo mohlo mluvit
20 minut
školní třída, školní zahrada
V čem jsme stejní a v čem jiní
25 minut
školní třída, školní zahrada
Michal Kalman
(+420) 777 752 822
michal.kalman@upol.cz

Prozkoumejte

Univerzita Palackého v Olomouci
crossmenu