Web Zdravá Generace

Nadváha a obezita

Jak podpořit zdravou hmotnost a nezbláznit se u toho.

„Měj se ráda!“–„Ale dej si ještě, vypadáš špatně!“–„Ty máš snad 30 kg i s postelí, ne?“–„Už je večer, nežer!“–„Tohle si Anička nedá, drží dietu.“–„Vždyť ty nemáš žádný svaly!“–„Narovnej se, ať vypadáš jak chlap.“–„Na kluka seš teda dost malej.“

Tohle dnešní náctiletí každodenně slyší, čtou, sledují, vnímají… Mluvit s dospívajícími o vztahu k jejich tělu a hmotnosti a zvolit u toho správná slova není jen tak. V průběhu dospívání prochází tělo velkou biologickou změnou, kdy se přechodně může hmotnost a množství tukové tkáně zvýšit nebo naopak snížit, oproti tomu, co říkají tabulky.

Z naší studie vyplývá, že adolescentů s nadváhou a obezitou každý rok přibývá. Pokud je však dítě rodinou, školou a okolím vedeno a podporováno ke zdravému životnímu stylu, je velká šance, že se tělo opět vrátí k optimální hmotnosti. Jak na to? Co je opravdu důležité? Inspirujte se u nás.


Obsah tématu

Čemu věnovat pozornost

Nadváhu i obezitu lze řešit.

Lépe se zbavuje dvou kil v dětství než dvaceti v dospělosti. Obezita vzniká souhrou mnoha faktorů. Pozitivní je, že se dá z velké části ovlivnit. Prevencí je dodržování zásad zdravého životního stylu.

Vnímat své tělo je důležité.

Být v kontaktu se svým tělem. Vnímat, kdy je ve stresu, a umět si s tím poradit. Být kritický k všudypřítomným ideálům krásy. Zaměřit se na funkčnost těla, ne jen na jeho vzhled. Vnímat potřeby svého těla a vhodně je naplňovat. To je základ zdravého body image.

Zdravý životní styl stojí za vším.

Udržet zdravou hmotnost pomáhá kvalitní a dostatečně dlouhý spánek. Pro někoho možná překvapivě. V kombinaci se zdravou stravou, pohybem, pobytem venku a psychickou pohodou je tou nejlepší prevencí problémů s hmotností.

Naše doporučení

1/4

Podpořte zdravou hmotnost

Víme, že již několik let se množství dětí s normální hmotností snižuje. Proč? Protože přibývá těch, kteří mají hmotnost vyšší, a množství těch s podváhou zůstává konstantní (okolo 5 %). Tohoto trendu si všímají učitelé, trenéři, dětští lékaři… Zkrátka všichni ti, kdo pracují s mládeží. Mnohdy na samotný problém reagují dříve než rodina. Důležité: Nezapomínejte problémy s vyšší, ale i velmi nízkou hmotností posuzovat vždy individuálně a v širším kontextu životního stylu daného dítěte či teenagera, jeho genetických predispozic a zdravotního stavu.

Ideální je, aby ti nelezly kosti, ale taky aby ti nelezlo břicho z gatí.

Holka (13 let)
ZŠ Stupkova, Olomouc

Co je to obezita?

Obezita je nemoc, která vzniká souhrou mnoha faktorů. Ovlivňuje metabolismus celého těla, odborně řečeno je to metabolické, psychosomatické a multifaktoriální onemocnění. Nadměrná tuková tkáň (především útrobní) je hormonálně aktivní hmota, která produkuje látky, jež následně ovlivňují fungování celého organismu (chuť k jídlu, psychické rozpoložení, ukládání či rozkládání tuku atd.).

Co je to podváha?

Podváha znamená, že tělesná hmotnost je pod zdravým rozmezím pro daný věk, pohlaví a výšku. Pro zdraví dětí může být škodlivá stejně jako nadměrná tělesná hmotnost, především z důvodu celkového vývoje a růstu, rozladění hormonálního systému či oslabení imunitního systému.

Pro orientační odhad množství tuku v organismu doporučujeme využít index tělesné hmotnosti (BMI, Body Mass Index) nebo např. bioelektrickou impedanci (to však vyžaduje návštěvu specializovaného pracoviště). Index BMI může být prvním záchytným bodem pro stanovení toho, zda se u dítěte začínají objevovat nějaké problémy s tělesnou hmotností.

Co může dělat (nejen) učitel?

Pokud jsou ve třídě děti pohybující se v hraničních hodnotách obezity nebo podváhy, je vhodné konzultovat možný postup komunikace se školním psychologem či metodikem prevence. Dospívající jsou si svého stavu často vědomy, mnohdy se za něj stydí a proto je potřeba řešit téma citlivě a správně volit slova. U dětí bychom měli problém s tělesnou hmotností vnímat v kontextu rodinného prostředí, a proto doporučujeme rodinu vyzvat ke spolupráci (pokud je to možné). Její zapojení zvyšuje šanci na úspěšné řešení problému.

Tip Akademie

Zkuste využít filmové výukové materiály od Jeden svět na školách. Jsou skvělým pomocníkem při otevírání citlivých témat.

Genetické vlivy rozhodují o obezitě ze 40–70 %, což znamená, že až ze 60 % lze její výskyt ovlivnit vlastním životním stylem.

Zdravý životní styl je způsob života, který by si děti během dospívání měly upevňovat. Patří sem stravovací zvyklosti, které se z dětství přenášejí do dospělosti. Dostatek pohybu, jak organizovaného, ale i neorganizovaného a spontánního, a to v průběhu celého dne a ideálně na čerstvém vzduchu. Vše to začíná a končí kvalitním spánkem a každodenní psychickou pohodou. Unavené a nevyspalé děti si hůře udržují zdravý životní styl.

2/4

Vylaďte životní styl

Zas a znovu je třeba připomínat, že životní styl je jedním z nejdůležitějších faktorů, které formují a ovlivňují lidské zdraví, tedy i zdravou tělesnou hmotnost. I malá změna ve stravovacích zvyklostech, v množství pohybové aktivity, ve spánkovém rytmu a psychické zátěži může mít velký pozitivní, či naopak negativní vliv na to, jak se člověk cítí ve svém těle. Doporučujeme se s dětmi zaměřit na čtyři oblasti životního stylu a postupnými kroky podpořit jejich zdraví. Inspirujte se našimi doporučeními, ale vždy také vnímejte individuální potřeby a možnosti každého dítěte a jeho rodiny.

Jak podpořit zdravou hmotnost?

Tip Akademie

Před jídlem je dobré naladit své tělo na pohodu a klid, aby mohlo dobře trávit přijímané živiny. Výborné jsou dechové techniky, např. dýchání do čtverce. Na 4 doby nádech, 4 doby zadržíš dech, 4 doby výdech a 4 doby zadržíš dech. A takto opakuješ alespoň 4x.

3/4

Choďte se pravidelně venčit

Kolik času každý den trávíme pohybem? Ne nutně „jen“ sportem, ale třeba i cestou na kole nebo pěšky do a ze školy. Pravidelný pohyb pomáhá udržovat optimální tělesnou hmotnost a podporuje přirozenou regulaci „hlavy“, třeba vypětí ze školy nebo problémů v osobním životě. Jak vaše škola podporuje přirozený pohyb svých žáků a zaměstnanců? A co děti? Mají si kde hrát bezpečně zaparkovat kola, koloběžky a skaty? Podporujte obyčejnou chůzi. Vyzkoušejte týmové pohybové výzvy. A nezapomeňte zapojit i dospěláky. Dejte školákům šanci trávit přestávky aktivně v tělocvičně nebo na školním hřišti.

V budoucnu budou všichni tlustí, protože za ně budou všechno dělat stroje a lidi už se ani nepohnou

Kluk (13 let)
ZŠ Moravský Beroun

Úbytek neřízené neboli spontánní pohybové aktivity je jedním ze zásadních faktorů nárůstu nadváhy a obezity u dětí v celosvětovém měřítku. Pro adekvátní vývoj dospívajícího organismu nestačí 3× týdně navštívit sportovní kroužek, zásadní je každodenní dostatek pohybu.

Pro podporu zdravé hmotnosti jsou důležité obě varianty pohybu:

  • Spontánní a neorganizovaný pohybu v průběhu celého dne.
  • Intenzivní a pravidelný pohyb ve sportovních či pohybových kroužcích.
Tip Akademie

Děti a dospívající by se měli denně věnovat pohybu o střední nebo vysoké intenzitě alespoň 60 minut. Jak mladí lidé poznají, na jaké úrovni intenzity se při daném pohybu nacházejí? Můžete je seznámit s nejsnadnější metodou, tzv. talk testem:

  • Nízká intenzita –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ během zátěže můžete zpívat, dlouze mluvit bez zadýchání.
  • Střední intenzita –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ během zátěže můžete mluvit v jednoduchých, krátkých větách. Sem tam se zadýcháte.
  • Vysoká intenzita –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ situace, kdy není možné téměř mluvit, maximálně jednoslovně. Zadýcháváte se.

U dětí s nadváhou či obezitou, ale i s výrazně nízkou hmotností může být těžké vybrat si pohybový kroužek. Proto je vhodné začít nejdříve s navýšením spontánních pohybových aktivit, jako je chůze do a ze školy, jízda na kole či na koloběžce, nesoutěžní míčové hry, skákání přes švihadlo nebo třeba tanec. Díky nim si děti zlepší svoji fyzickou kondici a naučí se vnímat a koordinovat tělo. Pohyb je u dětí v tomto věku stále přirozenou součástí jejich vývoje, úkolem dospělého je tento přirozený impulz podporovat a směrovat tak, aby byl dostupný, zdraví prospěšný a aby zdrojem příjemných emocí.

Jak motivovat děti k pohybu?

Tip Akademie

Skvělým a zdravým pohybem je skákání přes švihadlo. A že to není žádná nuda, vám dokážou desetitisíce lidí z celého Česka a Slovenska. Mrkněte na projekt Švihej.

Čím více se děti hýbou, tím více mají příležitost být v přítomném okamžiku, být přítomni ve svém těle, což je velmi důležité pro přirozenou regulaci psychického zatížení a stresu. Díky vhodně zvolenému pohybu děti zažijí pocit důvěry ve vlastní tělo a schopnosti. Důvěřovat svému tělu je základ pro zdravé body image.

4/4

Obraz v zrcadle vnímejte reálně

Mluvit s dětmi o tom, jak kamarádí se svým tělem, je velmi důležité, obzvlášť v období školního věku, kdy se formuje jejich sebepojetí a vztah k tělu, tedy body image. Během puberty prochází tělo i psychika velkými změnami, a proto může být pro děti těžké důvěřovat vlastnímu tělu a chápat změny, které se s ním dějí. Veďte dospívající k tomu, aby své tělo vnímali reálně a upevňovali si návyky zdravého životního stylu. Zdůrazněte, že vztah a přijetí sebe sama se netýká jen fyzického těla, ale celé osobnosti.

Jak ty vidíš svoje tělo, je mnohem důležitější, než jak tě vidí a co říkají ostatní.

Holka (13 let)
ZŠ Stupkova, Olomouc

Body image znamená postoj člověka k vlastnímu tělu. To, jak se člověk při pohledu do zrcadla vnímá, jak se prožívá a jak se hodnotí, bývá ovlivněno např. rodinným prostředím, vývojovými změnami, vztahy s vrstevníky, mediálním obrazem či sociokulturní normou.

Body image má čtyři základní složky

V HBSC studii zjišťujeme, jak děti vnímají svoji tělesnou hmotnost, což je součástí tzv. kognitivní složky body image. Při práci s žáky doporučujeme zaměřit se na komplexní vnímání těla, tj. ve všech čtyřech rovinách.

Role učitele, trenéra či skautského vedoucího je při formování body image důležitá. Svým přístupem a zvolenou komunikací se mohou stát inspirativními průvodci v sebepojetí mladých lidí (ale i naopak!). Je dobré si vliv na dospívající při práci s nimi uvědomovat a cíleně s ním pracovat.

Tělo se v dospívání mění a to je zcela normální. Neexistuje žádné „správné“ a univerzálně krásné tělo. Zdravý vztah k tělu znamená si ho vážit, pečovat o něj a nenechat se shazovat jen proto, že nevypadá podle něčích představ.

Mgr. Helena Pipová, Ph.D.
psycholožka

Jak s dětmi v rámci prevence mluvit o body image?

Já nemám žádný vzor, já jsem originál.

Holka (12 let)
ZŠ Heyrovského, Olomouc

Inspirují nás

Michal Kalman
(+420) 777 752 822
michal.kalman@upol.cz

Prozkoumejte

Sledujte nás

Univerzita Palackého v Olomouci