Hodinu na téma spánek lze zahájit zábavnou otázkou, která vtáhne žáky do tématu.
Například:
Následně učitel nakreslí na tabuli/flipchart kruh představující 24hodinový model dne, který rozdělí na tři segmenty (spánek, škola, volný čas). Učitel nechá žáky si představit, co všechno během 24 hodin dělají a chtějí dělat. Ptá se žáků, z čeho se skládá jejich typický školní den a kolik času jim zaberou aktivity jako ranní příprava do školy, dojíždění, výuka ve škole, jídlo, kroužky, spánek apod. Postupně každý žák uvede jednu aktivitu, kterou během dne dělá (např. kroužek/trénink, učení, hra s kamarády, pomoc v domácnosti, péče o domácí zvíře, čas u počítače, tabletu, telefonu, dívání se na televizi, čas s rodinou, jídlo, hygiena, sportování, čtení, malování, poslech hudby apod.) a učitel činnosti postupně zapisuje a kategorizuje do tří segmentů dne: spánek, škola, volný čas.
Jakmile je seznam hotový, každý žák dostane vlastní předpřipravený obrázek „Můj den“ – kruh s 24 výsečemi, kde každé políčko představuje 1 hodinu. Žáci si samostatně zkusí poskládat vlastní den tak, aby zaznamenali všechny své aktivity dle množství času, který jim reálně zaberou (zaokrouhleno na hodinu). Modelový příklad:
Po ukončení samostatné práce, může začít diskuse. Učitel nechá žáky, aby se podívali na svůj den a zkusili říct, kolik času strávili pohybem, zda během svého volného času byli i venku a kolik hodin jim zabralo sezení u počítače, tabletu, telefonu či televize. Následně žáky vyzve, aby si spočítali, kolik hodin jim z celého dne zbylo na spánek. Diskuse pokračuje tak, aby všichni dostali možnost zamyslet se nad skladbou svých aktivit a rozložením spánku a zbytku aktivit během dne.
Jak rozumíte větě „Na celém dni záleží“?
Aktivity přes den do velké míry určují, jak budeme v noci spát. Kdy se začneme cítit ospalí,
jak rychle usneme, kolik hodin spíme a kdy se probouzíme. Spánek naopak ovlivňuje to, jak se v průběhu dne chováme, jak se cítíme, co jíme, jak se hýbeme, jestli funguje náš imunitní systém. Pohybová aktivita, pobyt venku a omezený čas strávený sezením u televize, počítače, telefonu apod. má pozitivní vliv na kvalitu a délku spánku.
Kolik času jste si ve svém modelovém dni vyhradili pro spánek?
Počet hodin, které žáci mají ve svém dni, porovnejte se spánkovým doporučením pro jejich věk. Děti ve věku 6–12 let by měly každý den spát 9–12 hodin. Starší školáci ve věku 13–18 let pak 8–10 hodin.
Jak během dne můžete pomoci tomu, abyste spali dostatečně dlouho a kvalitně?
Například hodinový pobyt venku a sluneční svit napomáhají harmonii mezi bdělostí a spánkem.Také pravidelná pohybová aktivita vyšší intenzity spánek zlepšuje. Měla by se však konat nejdéle tři hodiny před usnutím, jinak může mít opačný efekt. Modré světlo, které na nás září ze všech obrazovek a většiny LED osvětlení, významně narušuje spánek. Posouvá náš přirozený pocit ospalosti do pozdějších hodin. Proto bychom se měli alespoň hodinu před spaním vyvarovat sledování televize a používání počítače, telefonu či tabletu.
Co byste ve svém modelovém dni upravili tak, aby vám zbyl dostatek času na spánek?
Po diskusi se žáci znovu podívají na obrázek svého dne a posoudí, zda je potřeba v jejich modelu něco změnit (zkrátit některé aktivity, věnovat se některým aktivitám v jinou denní dobu, přidat více hodin spánku apod.). Učitel rozdá žákům druhý obrázek, „Hrdina zítřka“, obsahující několik tipů pro denní aktivity, které mají pozitivní vliv na spánek. Do nového obrázku si žáci mohou zaznamenat případné změny a zapsat tři konkrétní kroky, které lze udělat, aby jejich spánek byl dostatečně dlouhý a kvalitní.
Pokud učitel vidí, že žáci znají a plní spánková doporučení, může v aktivitě věnovat více času propojení mezi denními aktivitami a spánkem v rámci 24hodinového modelu.