Web Zdravá Generace
Aktivita

Kluk z příběhu

Čas na přípravu
5 min
Doba trvání
35 min
Prostředí
školní třída
Cíle
Žáci dokáží samostatně vyjmenovat příčiny spojené se vznikem nadváhy a obezity a navrhnou praktické tipy, jak tento problém řešit. Zvládnou odvodit rizika spojená se vznikem nadváhy a obezity. Naučí se, jak si správně vypočítat a vyhodnotit index tělesné hmotnosti (BMI).
Anotace
Začtěte se do smyšleného příběhu 13letého chlapce, který má problém s vyšší tělesnou hmotností. V průběhu děje se žáci prostřednictvím Beryho seznamují s příčinami a riziky nadváhy a obezity a situacemi, které z ní vyplývají. V následující společné diskusi jsou problémy komentovány a žáci formulují doporučení, která učitel v závěru rozdělí do čtyř oblastí prevence nadváhy a obezity.
Pomůcky
Beryho příběh (viz níže), cca 25× vytištěný vzoreček na výpočet BMI

Provedení

V úvodu hodiny učitel přečte žákům příběh 13letého chlapce Beryho, který má problém s tělesnou hmotnosti. Příběh napsal Beryho kamarád, jako úkol do češtiny. Po přečtení jsou žáci vyzvání k zodpovězení níže navržených otázek. Pracovat mohou samostatně, ve skupině či formou společné diskuse s učitelem.

Příběh

Bery

Můj nejlepší kámoš se jmenuje Tomáš, ale všichni ve třídě mu říkají Bery. Přezdívku má podle svýho vzhledu. Je totiž docela velkej – prostě jako medvěd. Mám ho hodně rád, vždycky když potřebuju, tak mi pomůže a už mě několikrát zachránil i z průšvihu. Co Bery opravu umí, to je Fortnite a CSko: hraje několik hodin denně a je vážně dobrej. Ve třídě na něho nikdo nemá. Často hraje i do noci, to mi máma nedovolí, ale Beryho máma to neřeší. On si pak dá Monstera a je v chillu. Jediný, co mě na Berym štve, je, že když mu napíšu, aby šel ven, skoro nikdy se mu nechce. Já rád jezdím na bajku a taky občas ze srandy zkouším parkour, ale na to on moc není. Posledně se zadýchal, i když šel jenom do schodů. Musel jsem ho normálně plácnout do zad, aby se zase nadechl. To má z toho, že furt jí ty čokoládový tyčinky a pije kolu. No jak to říct, je asi trochu tlustej, pár lidí ho za to i hejtuje, ale on to ignoruje. Tvrdí, že u něho doma jsou všichni takoví a že je to normální. No nevím, jejich béemíčko bych vidět nechtěl. Včera po škole mi řekl, že se mu líbí Kristýna. No tak to je super, Kristýna! Holka, která nedělá nic jinýho, než že do sebe láduje zeleninu, cvičí a každou přestávku řeší, jestli zase nepřibrala. Tak jsem mu řek: Kámo, tak to je unreal, tu asi do mekáče nepozveš. No tak jsme ji zčekli aspoň na Instáči. Bery je fakt v pohodě, ale pár kilo by shodit měl. „To win you have to lose kámo! Chápeš, jakože abys ji dostal, musíš prostě něco změnit kámo!“ Na to mi Bery řek, že začne běhat. Dostal jsem záchvat smíchu. Pak mi došlo, že vlastně nevím, co svýmu kámošovi poradit.

Otázky k textu

Dokážete vyjmenovat, jaké mohou být příčiny Beryho nadváhy/obezity?

Sedavý životní styl, nedostatek pohybové aktivity, strava bohatá na cukry, nedostatek spánku, kompenzace únavy energetickými nápoji, rodinné zázemí (kde je nadváha/obezita vnímána jako normální stav).

Dokážete na základě příběhu či vlastních znalostí odvodit rizika tohoto onemocnění?

Zhoršená kvalita dýchání, únava, nechuť k pohybovým aktivitám, nepřijetí v kolektivu, šikana. Riziko vzniku přidružených nemocí, jako je vysoký krevní tlak, poruchy metabolismu, výskyt cukrovky. Kardiovaskulární onemocnění, poškození pohybového aparátu, skolióza nebo vadné držení těla. Psychická nepohoda – pocity méněcennosti, úzkosti a stranění se ostatních.

Co je to BMI a jak se vypočítá? (Zkuste si Beryho BMI vypočítat: Bery měří 160 cm, jeho hmotnost je 62 kg a je mu 13 let a 3 měsíce.)

BMI (body mass index, index tělesné hmotnosti) je ukazatel používaný k hodnocení tělesné hmotnosti (podváhy, nadváhy, obezity). Vypočítá se jako podíl tělesné hmotnosti (kg) a druhé mocniny tělesné výšky (m). Tento index se u dětí do ukončení růstu velmi dynamicky mění, proto je třeba jej vyhodnocovat na speciálních, tzv. percentilových grafech, které zohledňují pohlaví a věk.

Co si myslíte o Kristýně, další postavě z příběhu?

Kristýna pravděpodobně velmi bedlivě sleduje svoji hmotnost a stravovací návyky. Vypadá to, že také často cvičí, pravděpodobně za účelem snížení či udržení hmotnosti. Zde může jít o náznak opačného problému poruchu příjmu potravy či zkreslené vnímání vlastního těla.

Jaký je váš pocit z příběhu, co si z něho odnášíte?

Žáci mohou krátce sdílet, co je v příběhu zaujalo a co si z něj odnášejí s přesahem do vlastního života.

 

Ve druhé polovině hodiny probíhá společná diskuse a formulace doporučení, která by byla vhodná pro řešení problému chlapce z příběhu. Učitel nápady žáků zapisuje na tabuli a následně je společně kategorizují do čtyř oblastí prevence nadváhy a obezity (stravovací návyky, pohybová aktivita, spánek, psychická pohoda).

Ukončení

Na závěr je důležité připomenout, že zdravý životní styl je pro prevenci nadváhy a obezity klíčový. V počátcích řešení problému s hmotností může pomoci učitel, školní psycholog nebo blízká osoba. V případě redukce vysoké hmotnosti je nutné vyhledat odbornou pomoc, spojit se s obvodním lékařem či přímo obezitologem.

Metodické poznámky

Pokud se ve třídě vyskytuje žák s nadváhou/obezitou, případně žák, u kterého má učitel podezření na jiné poruchy příjmu potravy, je vhodné se zamyslet, jak tento žák bude na aktivitu reagovat. V případě potřeby může učitel žáka oslovit předem a na situaci ho připravit. Na hodinu může být přizván například i školní psycholog. S ohledem na citlivost tématu nedoporučujeme konkrétní dítě před kolektivem označovat či připodobňovat ke smyšlené postavě z příběhu.

Přílohy k aktivitě

Stáhněte si nebo nahlédněte do materiálů k našim aktivitám pro děti. Vyberte si soubor, který vás zajímá, a klikněte na tlačítko.
Michal Kalman
(+420) 777 752 822
michal.kalman@upol.cz

Prozkoumejte

Sledujte nás

Univerzita Palackého v Olomouci