Učitel zahájí aktivitu úvodem do tématu zdravého životního stylu, který vede k prevenci problémů s tělesnou hmotností. Žáci mohou sami přijít na čtyři aspekty zdravého životního stylu, jimiž jsou kvalitní spánek, dostatečná pohybová aktivita, vyvážená a pestrá strava a psychická pohoda (respektive kompenzace stresu). Žáci aktivně projdou čtyřmi krátkými stanovišti, které čtyřku pro zdraví ilustrují.
Každý žák dostane k vyplnění křížovku týkající se informací o spánku. Následně v celé skupině sdílí výslednou tajenku. Pomocí rychlé křížovky se děti dozví základní spánková doporučení. Učitel se může v závěru aktivity zeptat, kdo z žáků jednotlivá doporučení dodržuje, nebo naopak nedodržuje.
Tajenka doplňuje francouzské přísloví: Kdo chce spáti sladce, ať...
Následující aktivita upozorňuje na důležitost pohybu coby součásti zdravého životního stylu a motivuje ke zlepšování kondice. Žáky čeká dvouminutový „step test“, na jehož základě mohou orientačně zjistit, jaká je jejich kondice. Žáci se rozdělí do dvojic a po odstartování první z dvojice pochoduje na stupínek, tam vymění nohy a zase sestoupí. Druhý z dvojice zaznamenává počet výstupů. Cílem je jich provést co nejvíce. Po uběhnutí dvouminutového limitu se žáci vystřídají a výsledky zapíší. Na závěr aktivity učitel ocení výkon všech a vyhodnotí výsledky pro chlapce a dívky zvlášť. Je vhodné si s žáky na závěr promluvit o organizovaných i spontánní aktivitách, které můžou vést ke zlepšování kondice. Step test je možné vždy po měsíci opakovat, a vidět tak případné zlepšování.
Každý žák dostane obrázek tzv. zdravého talíře, který je složen z potravin, jejichž kombinace je vhodná pro udržení zdravého těla i hmotnosti. Jeho součástí je také obrázek prázdného talíře, kam si žáci zaznamenávají potraviny, které konzumovali předešlý den (jsou připraveny kolonky pro zeleninu, ovoce, oleje a tuky, polysacharidy a bílkoviny). Následně učitel žáky vyzve, ať ve dvojicích vyhodnotí pestrost a vyváženost potravin, případně ať si každý žák doplní, který druh potravin by chtěl do svého jídelníčku zařadit, aby bylo složení na talíři co nejzdravější. Na konci krátké aktivity doporučte skutečné potraviny namísto polotovarů. Zmiňte se také o lokálních potravinách a biopotravinách a jejich výhodách ve srovnání s nekvalitní velkoprodukcí a dovozem.
Následuje aktivita pro zvýšení psychické pohody a uvolnění napětí. Na dynamickou hudbu, kterou učitel vzápětí pustí, žáci „vytřesou“ veškeré napětí v těle. Po dobu alespoň jedné minuty žáci třesou celým tělem, skáčou, mohou i křičet. Jamile hudba skončí, lehnou si na zem a vnímají, jak se cítí, jaký vnímají rozdíl před a po aktivitě. Následuje krátká jógová sestava (např. pozdrav slunci), kterou alespoň třikrát zopakujte, aby si ji děti mohly zapamatovat. Na závěr mohou žáci přicházet s nápady, jaké jiné zdravé způsoby jim pomáhají uvolnit prožívané napětí (např. jakákoli pohybová aktivita, povídání s přáteli, vizualizace něčeho příjemného, relaxační či dechové cvičení, procházka v přírodě a další).
Učitel na závěr shrne, které čtyři aspekty jsou součástí zdravého životního stylu a jsou zásadní pro prevenci nadváhy a obezity.
Každá z krátkých aktivit je vhodná i pro samostatné použití do hodin výchovy ke zdraví, ale i například tělesné výchovy.