Web Zdravá Generace
Aktivita

Čtyřka pro zdraví

Čas na přípravu
20 minut
Doba trvání
45 minut
Prostředí
tělocvična, hřiště či travnatá plocha
Cíle
Žáci si uvědomí důležitost kvalitního spánku, adekvátního pohybu a vyvážené stravy pro své zdraví a prevenci problémů s tělesnou hmotností. Osvojí si praktické techniky, jak kompenzovat stres.
Anotace
Jedná se o čtyři krátké aktivity (pohybové i znalostní), které znázorňují základní pilíře zdravého životního stylu vedoucí k prevenci nadváhy a obezity. Těmi jsou spánek, pohyb, strava a psychická pohoda. Na závěr každé aktivity proběhne společné zhodnocení a pojmenování této čtyřky pro zdraví.
Pomůcky
cca 25× vytištěná příloha „křížovka o spánku“ (pro každého žáka jedna), cca 25× vytištěná příloha „zdravý talíř“ (pro každého žáka jedna), cca 25× stupínek 20–30 cm vysoký (stačí také schody v budově), stopky/měřič času, poznámkový sešit a tužka (každý žák), přehrávač hudby + 1 dynamická a 1 relaxační skladba

Provedení

Učitel zahájí aktivitu úvodem do tématu zdravého životního stylu, který vede k prevenci problémů s tělesnou hmotností. Žáci mohou sami přijít na čtyři aspekty zdravého životního stylu, jimiž jsou kvalitní spánek, dostatečná pohybová aktivita, vyvážená a pestrá strava a psychická pohoda (respektive kompenzace stresu). Žáci aktivně projdou čtyřmi krátkými stanovišti, které čtyřku pro zdraví ilustrují.

Časové rozložení aktivity

  • 5 minut úvod k tématu
  • 35 minut krátké aktivity (každá cca 7 až 10 minut)
  • 5 minut závěrečné shrnutí

Aktivita č. 1 – Spánek

Každý žák dostane k vyplnění křížovku týkající se informací o spánku. Následně v celé skupině sdílí výslednou tajenku. Pomocí rychlé křížovky se děti dozví základní spánková doporučení. Učitel se může v závěru aktivity zeptat, kdo z žáků jednotlivá doporučení dodržuje, nebo naopak nedodržuje.

Tajenka doplňuje francouzské přísloví: Kdo chce spáti sladce, ať...

  1. Osoby, které chodí pozdě spát, nemohou ráno vstát, jsou označovány jako (druh ptactva)? SOVY
  2. Jak se jmenuje látka, která je obsažena např. v kávě, kole nebo energetickém nápoji? Její konzumace potlačuje pocit únavy, a tím zabraňuje kvalitnímu spánku a regeneraci organismu. Je to... KOFEIN
  3. Mezi bylinky, které pomáhají zklidnit organismus, a tím pozitivně působí na spánek, patří např. kozlík lékařský, třezalka tečkovaná nebo meduňka lékařská, z níž se připravuje výborný teplý... ČAJ
  4. Během spánku v těle probíhá obnova organismu neboli… REGENERACE
  5. Osoby, které brzy vstávají a mají po ránu hodně energie, jsou označovány jako (druh ptactva)? SKŘIVANI
  6. Pravidelný, dostatečný a nerušený spánek podporuje správné fungování imunitního systému, a tím pomáhá zlepšovat... ZDRAVÍ
  7. Pro zklidnění a naladění organismu na spaní je vhodné pravidelně zařazovat malé rituály, které pomohou oddělit bdělou část dne od části určené ke spánku. Je vhodné je provádět vždy ve stejný čas. Patří sem např. poslech tiché relaxační hudby, lehké relaxační cvičení nebo také teplá… KOUPEL
  8. Světlo, které nejvíce škodí kvalitě spánku a je vyzařováno mobilním telefonem, počítačem či televizí, je označováno jako... MODRÉ
  9. Ložnice by měla být před spaním zatemněná, tichá a dobře… VYVĚTRANÁ
  10. Celkově prospíme cca čtvrtinu, pětinu, nebo třetinu života? TŘETINU
    Ideální teplota (v st. Celsia) v místnosti na spaní je osmnáct až kolik stupňů? DVACET
    Děti ve věku 6–13 let by měly spát 9 až 11 hodin, děti ve věku 14–17 let pak 8 až 10 hodin za… DEN

Aktivita č. 2 – Pohyb

Následující aktivita upozorňuje na důležitost pohybu coby součásti zdravého životního stylu a motivuje ke zlepšování kondice. Žáky čeká dvouminutový „step test“, na jehož základě mohou orientačně zjistit, jaká je jejich kondice. Žáci se rozdělí do dvojic a po odstartování první z dvojice pochoduje na stupínek, tam vymění nohy a zase sestoupí. Druhý z dvojice zaznamenává počet výstupů. Cílem je jich provést co nejvíce. Po uběhnutí dvouminutového limitu se žáci vystřídají a výsledky zapíší. Na závěr aktivity učitel ocení výkon všech a vyhodnotí výsledky pro chlapce a dívky zvlášť. Je vhodné si s žáky na závěr promluvit o organizovaných i spontánní aktivitách, které můžou vést ke zlepšování kondice. Step test je možné vždy po měsíci opakovat, a vidět tak případné zlepšování.

Aktivita č. 3 – Strava

Každý žák dostane obrázek tzv. zdravého talíře, který je složen z potravin, jejichž kombinace je vhodná pro udržení zdravého těla i hmotnosti. Jeho součástí je také obrázek prázdného talíře, kam si žáci zaznamenávají potraviny, které konzumovali předešlý den (jsou připraveny kolonky pro zeleninu, ovoce, oleje a tuky, polysacharidy a bílkoviny). Následně učitel žáky vyzve, ať ve dvojicích vyhodnotí pestrost a vyváženost potravin, případně ať si každý žák doplní, který druh potravin by chtěl do svého jídelníčku zařadit, aby bylo složení na talíři co nejzdravější. Na konci krátké aktivity doporučte skutečné potraviny namísto polotovarů. Zmiňte se také o lokálních potravinách a biopotravinách a jejich výhodách ve srovnání s nekvalitní velkoprodukcí a dovozem.

Aktivita č. 4 – Psychická pohoda (kompenzace stresu)

Následuje aktivita pro zvýšení psychické pohody a uvolnění napětí. Na dynamickou hudbu, kterou učitel vzápětí pustí, žáci „vytřesou“ veškeré napětí v těle. Po dobu alespoň jedné minuty žáci třesou celým tělem, skáčou, mohou i křičet. Jamile hudba skončí, lehnou si na zem a vnímají, jak se cítí, jaký vnímají rozdíl před a po aktivitě. Následuje krátká jógová sestava (např. pozdrav slunci), kterou alespoň třikrát zopakujte, aby si ji děti mohly zapamatovat. Na závěr mohou žáci přicházet s nápady, jaké jiné zdravé způsoby jim pomáhají uvolnit prožívané napětí (např. jakákoli pohybová aktivita, povídání s přáteli, vizualizace něčeho příjemného, relaxační či dechové cvičení, procházka v přírodě a další).

Ukončení

Učitel na závěr shrne, které čtyři aspekty jsou součástí zdravého životního stylu a jsou zásadní pro prevenci nadváhy a obezity.

Metodické poznámky

Každá z krátkých aktivit je vhodná i pro samostatné použití do hodin výchovy ke zdraví, ale i například tělesné výchovy.

Přílohy k aktivitě

Stáhněte si nebo nahlédněte do materiálů k našim aktivitám pro děti. Vyberte si soubor, který vás zajímá, a klikněte na tlačítko.
Michal Kalman
(+420) 777 752 822
michal.kalman@upol.cz

Prozkoumejte

Sledujte nás

Univerzita Palackého v Olomouci