Zpět do slovníčku
Tento pojem jsme použili 
v souvislosti s tématem:
Zpět do slovníčku

Pojem

Třídní klima

Velmi jednoduše řečeno popisuje život a vztahy ve třídě.

Je souhrn subjektivních hodnocení a sebehodnocení vnímání, prožitků, emocí a vzájemného působení všech účastníků, které v nich jako ve spolutvůrcích a konzumentech vyvolávají edukační i jiné činnosti v daném prostředí. (Zdroj Líný učitel - kniha Školní klima).

Třídní klima zahrnuje několik klíčových aspektů:

  • Vztahy mezi žáky - jak se děti navzájem respektují, spolupracují a komunikují.
  • Vztahy mezi žáky a učiteli - jaký je vztah mezi učiteli a dětmi v dané třídě, jak se navzájem podporují a respektují.
  • Emocionální prostředí - jak se žáci cítí ve třídě, zda se cítí bezpečně a podporovaně.
  • Sociální normy a pravidla - jaká pravidla a normy platí ve třídě a jak jsou dodržována.
  • Fyzické prostředí - jak je třída uspořádána a jaké podmínky nabízí pro učení.
  • Využívané metody výuky a formy hodnocení.

V širším kontextu je třídní klima spoluutvářeno trojlístkem dítě-učitel-rodič. Kdy třídní učitel v tomto vztahu hraje zásadní roli.

crossmenu