Web Zdravá Generace
Aktivita

Zrcadlo, zrcadlo, kdo je na světě nejkrásnější?

Čas na přípravu
10
Doba trvání
45
Prostředí
školní třída
Cíle
Žáci dokážou formulovat vlastní názor na lidskou krásu. Seznámí se s mediálním obrazem krásy a jeho dopadem na sebepojetí člověka.
Anotace
Jedná se o tvořivou aktivitu ve skupinách, při níž žáci formou koláže ztvárňují a popisují svůj ideál krásy opačného pohlaví. Tento obraz je v zápětí konfrontován se současným mediálním obrazem krásy. Následná diskuse se zaměřuje na problematiku vlivu médií na vnímání lidské krásy, pojmy sebepojetí (body image) a zdravé sebepřijetí.
Pomůcky
4× bílý papír velikosti A2, různé časopisy (lifestylové, módní, o jídle, sportu, kadeřnické, reklamní letáky apod.), 4× lepidlo, nůžky), pastelky, provázek, barevné papíry (další výtvarné potřeby dle uvážení učitele), psací potřeby, písně: Retro Leoš Mareš – Svalovec, Ewa Farna, Mám boky jako skříň

Provedení

Na začátku hodiny jsou žáci rozděleni do čtyř skupin dle pohlaví (dvě skupiny děvčat, dvě skupiny chlapců). Jejich úkolem je pomocí výtvarného materiálu vytvořit koláž, která bude prezentovat skupinový ideál krásy opačného pohlaví. Na úvod můžete žákům přehrát jednu z navrhovaných písniček s videem, která pomůže nastínit téma hodiny a rozpoutat diskusi. V koláži by měl být zobrazen nejen fyzický vzhled člověka, ale také jeho vlastnosti a zájmy včetně toho, co by měl mít rád a jak by se měl chovat. Po tvořivé chvilce následuje krátká (cca minutová) prezentace jednotlivých koláží.

Zadání pro tvorbu koláže

  • Fyzický/vnější vzhled – postava, vlasy, oči, oblečení apod.
  • Vlastnosti – např. veselý, komunikativní, tajemný, tichý, chytrý, energický, spolehlivý, nápomocný, empatický
  • Zájmy – např. muzika, sport, četba, zvířata, filmy, seriály, nakupování, focení, cestování, PC hry

Nejdůležitější částí aktivity je diskuse, která by měla pružně reagovat na postoje žáků a jejich grafické zobrazení ideálu krásy. (Pokud pohled žáků obsahuje zdravý postoj k vnější i vnitřní kráse člověka, je dobré navázat na jejich příklady. Pokud tomu tak není a jejich názor se blíží mediálnímu obrazu krásy „ideální štíhlé ženy a svalnatého muže“, je vhodné konfrontovat žáky s realitou, zmínit zkreslené vnímání, za níž často stojí stylizace, různé filtry a úpravy prezentovaných fotografií, popř. otevřít otázky týkající se zdraví a přirozené krásy, vnitřní krásy atd.).

Podpůrné otázky k diskuzi

  • Jak se vám ve skupině tvořilo? Dokázali jste se shodnout na názoru ohledně lidské krásy?
  • Je pro vás důležitější krása vnější (fyzická), či krása vnitřní (duše, vlastnosti, postoje, chování člověka)?
  • Jak náš pohled na krásu ovlivňují média, sociální sítě, svět modelingu a sportu?
    Zkuste v diskusi zmínit aplikace Instagram,Tik Tok, kde dospívající nejčastěji sledují fotografie a videa dotýkající se kultu těla.
    Předkládaný mediální obraz krásy se vzdaluje realitě rozmanitosti lidské společnosti. Mediální obrazy v oblasti krásy vyvíjejí tlak na naše postoje a chování a podprahově nás nutí přiblížit se ideálu krásy, který je nám předkládán. Fotografie a reklamy štíhlých žen a svalnatých mužů se stávají vzorem pro dosažení ideální postavy a krásy.
  • Co pro vás znamená přirozená krása?
  • Mohou ze snahy následovat „mediální obraz krásy“ vyplývat nějaká zdravotní rizika?
    Můžete zde zmínit poruchy příjmu potravy, posedlost nárůstem svalové hmoty, užívání podpůrných látek na růst svalů, invazivní úpravy vzhledu, deprese, neschopnost sebepřijetí, pocity méněcennosti apod.
  • Jak můžeme pracovat na spokojenosti s tělesným sebepojetím (tzv. zdravé body image)?
    Základem je sebepřijetí a sebeláska. Pokud máte pocit, že je potřeba na vašem těle něco měnit, je důležité dělat jednotlivé kroky vždy s ohledem na zdraví. Můžete přidat víc pohybu, upravit stravovací návyky (jíst více zeleniny a ovoce a méně sladkostí, pít čistou vodu, jíst méně průmyslově zpracovaných potravin), více spát a dělat věci, které budují vaši vnitřní krásu a zvyšují sebevědomí (naučit se třeba něco nového).

Ukončení

Celou aktivitu je důležité uzavřít pozitivními příklady diverzity a inkluze ve společnosti. Každý člověk je jiný a jinak krásný, a díky této různorodosti zůstává lidská společnost stabilní a funkční.

Metodické poznámky

Aktivitu lze využít v hodině výtvarné výchovy a umožnit žákům koláž více umělecky propracovat. Zajímavý může být i přesah do historie a diskuse s žáky nad proměnou vnímání lidské krásy v různých historických obdobích (tvar těla, účesy, péče o tělo, tělo versus duch apod.).

Michal Kalman
(+420) 777 752 822
michal.kalman@upol.cz

Prozkoumejte

Sledujte nás

Univerzita Palackého v Olomouci