Aktivita

V čem jsme stejní a v čem jiní

Čas na přípravu
0 minut
Doba trvání
25 minut
Prostředí
školní třída, školní zahrada
Cíle
Rozvíjet vzájemné poznávání žáků, umožnit žákům hledání společných charakteristik.
Anotace
Jednoduchá aktivita ve dvojici, zaměřená na naslouchání a poznání spolužáků.
Pomůcky
papíry, tužky, židle podle počtu žáků, stopky

Provedení

1. Ze židlí utvořte společně se žáky dva soustředné kruhy tak, aby byly židle z vnitřního kruhu otočeny proti židlím z kruhu vnějšího.

2. Každý žák si vezme list papíru, který přeloží podélně na polovinu, a tužku. Posadí se na jednu z židlí.

3. Žáci sedící proti sobě mají nyní za úkol na svůj list papíru zaspat jméno spolužáka sedícího naproti. Poté zapíší jednu věc, kterou mají s dotyčným společnou – učitel uvede příklady (na jednu polovinu papíru). Na těchto charakteristikách se domlouvají společně, na domluvu a zapsání mají asi minutu (možnost zkrátit nebo prodloužit podle počtu žáků).

4. Po uplynutí časového limitu dá učitel pokyn žákům sedícím ve vnějším kruhu, aby se posunuli o jednu židli doprava. Dále probíhá aktivita stejným způsobem, doku se žáci ve vnějším kruhu nevrátí na své původní místo.

5. Žáci by se měli pokusit o to, aby se společné charakteristiky nebo rozdíly pokud možno neopakovaly, tedy aby s každým novým spolužákem v diskuzi nalezli jiné charakteristiky, než jaké mají na svém papíře zapsány.

Reflexe

  • Co nového jste se dozvěděli o svých spolužácích? Překvapilo vás něco? Co konkrétně?
  • Přišli jste na nějakou věc, kterou máte společnou s většinou třídy? Kterou?
  • V čem se od ostatních lišíte?
  • Čeho se charakteristiky nejčastěji týkají (např. zájmů, vlastnictví předmětů atd.)?

Metodické poznámky

Nosnou součástí této techniky je zejména diskuze probíhající mezi žáky ve dvojicích. Pozorujte, jak se k sobě žáci během techniky chovají, zda hledání společného a rozdílného probíhá v diskuzi a jaká vládne mezi žáky nálada. Po skončení diskuze předejte třídě vaši zpětnou vazbu. Podobného uspořádání dvou kruhů můžete se třídou využívat i pro diskuzi o jiných tématech. Lze např. zadat, že mají žáci minuto na to, aby si společně povídali o svých názorech a postojích ohledně nějakého aktuálního tématu nebo učební látky.

Aktivita převzata od Sdružení D.

crossmenu