Aktivita

Spánkové žížaly

Téma: Spánek
Čas na přípravu
10 min.
Doba trvání
30 min.
Prostředí
školní třída
Cíle
Žáci vědí, co podporuje kvalitní spánek a co naopak jeho kvalitu zhoršuje. Žáci si pojmenují, co sami mohou udělat pro to, aby byl jejich noční spánek kvalitnější.
Anotace
Klasická desková hra v upravené verzi na motivy spánku. Cílem je dojít se svou figurkou od startu k cíli. Cestou je možné využívat žížaly, které hráče posunou vpřed, nebo se naopak vrátit o několik políček zpět. Bude záležet na tom, jestli hráči plní, nebo neplní doporučení pro kvalitní noční spánek.
Pomůcky
cca 7× vytištěná příloha „Hrací plán Spánkové žížaly“ (vždy pro 2–4 žáky jedna) cca 25× barevná figurka (pro každého žáka jedna) cca 7× upravená hrací kostka pouze s čísly dvakrát 1, 2, 3 (vždy pro 2–4 žáky jedna) cca 7× vytištěná a nastříhaná příloha „Karty se spánkovými otázkami“ (vždy pro 2–4 žáky jedna)

Provedení

Učitel žáky rozdělí do dvojic až čtveřic například tak, jak sedí v lavicích u sebe. Každý tým dostane hrací plán, jednu kostku, balíček nastříhaných karet otočených otázkami dolů a různě barevné figurky podle počtu hráčů. Klasickou hrací kostku si žáci mohou upravit: přelepit číslice 4, 5 a 6 na čísla 1, 2 a 3. Tedy na kostce zůstanou jen nižší čísla, aby postupovali po kratších vzdálenostech. Cílem hráčů je dostat se co nejrychleji od startu k cíli. Cíl symbolizuje spokojeného a kvalitně vyspaného žáka, který je odpočatý a plný sil. K tomuto cíli mohou dojít rychleji ti, kteří dodržují doporučení pro kvalitní spánek a žížala jim umožní postoupit rychleji kupředu, oproti těm, kteří doporučení pro kvalitní spánek ve svém životě nedodržují a vrátí se na hracím plánu vždy o dvě políčka zpět. Hráči se postupně střídají v hodu kostkou a posouvají své figurky po hracím plánu směrem kupředu. Jakmile některý z žáků stoupne svou figurkou na speciální žluté pole, otočí vrchní kartu, kde najde otázku týkající se jeho spánku. Pokud na otázku odpoví kladně (tedy dodržuje určitou spánkovou zásadu, tip nebo doporučení), může se vydat po žížale vpřed. Pokud naopak na kartu odpoví záporně, vrátí se na hracím plánu o dvě políčka zpět. Jakmile dojdou karty v balíčku, jeden hráč všechny karty zamíchá a otočí opět otázkami dolů. Hra končí, jakmile jsou všichni hráči v cíli nebo když učitel oznámí konec časového limitu (cca po 20–25 herních minutách).

Ukončení

Po skončení herního času se učitel může zeptat, kdo se z jednotlivých týmů dostal do cíle mezi prvními a jestli mu pomáhaly kladné odpovědi na otázky týkající se spánku. Poté učitel se všemi dětmi sepíše na tabuli/ flipchart vše, co pomáhá kvalitnímu spánku. A také vše, co kvalitnímu spánku brání. Na závěr každý z žáků zformuluje a napíše, co by chtěl před spaním doma změnit, a podpořit tím kvalitnější spánek. Myšlenky je možné sdílet nahlas s ostatními.

Metodické poznámky

Pokud na kostce ponecháme hodnoty 4, 5 a 6, budou hráči příliš rychle v cíli a ztrácí se smysl hry v odpovědi na spánkové otázky.

Přílohy k aktivitě

Stáhněte si nebo nahlédněte do materiálů k našim aktivitám pro děti. Vyberte si soubor, který vás zajímá, a klikněte na tlačítko.
crossmenu