Web Zdravá Generace
Aktivita

Rychlonožka s úsměvem

Čas na přípravu
15 minut
Doba trvání
30–45 minut
Prostředí
hřiště, tělocvična
Cíle
Žáci si prožijí radost z pohybu. Dokážou formulovat přínosy spojené s pohybovou aktivitou.
Anotace
Hra Rychlonožka je pohybově náročnou, ale zábavnou aktivitou vyžadující spolupráci celého týmu. Vyhrává tým, který nasbírá nejvíce bodů. Následuje diskuse zaměřená na přínosy pohybové aktivity, doporučené množství a typ pohybu a možnosti, jaké pro pohyb nabízí škola a okolí.
Pomůcky
6× kužel na vyznačení okruhu, flipchart s papíry a fixy, cca 5× vytištěná tabulka pro záznam uběhnutých okruhů (pro každý tým jedna), tvrdé desky + tenké fixy, 5× šátek na oči (do každého týmu jeden), přehrávač hudby (+ příslušenství), megafon, přehled sportovních a pohybových kroužků nabízených školou/obcí

Provedení

Žáci jsou na úvod rozděleni rovnoměrně (podle pohlaví a zdatnosti) do týmů po přibližně šesti hráčích. Po přivítání na slavném a tradičním závodu zvaném Rychlonožka s úsměvem se závodníci seznámí s pravidly. Pro přehlednost si je mohou přečíst také na flipchartu:

  • Cílem každého týmu, je nasbírat co nejvíce bodů.
  • Body se získávají za oběhnutí vyznačeného okruhu ve zvolené poloze.
  • Polohy jsou bodované různě podle náročnosti a dle počtu zapojených členů.
  • Každou polohu musí tým absolvovat alespoň 2×, nesmí však stejnou polohu mít 2× po sobě.
  • Tým si oběhnuté okruhy ve zvolené poloze zaznamenává sám do vytištěné tabulky.
  • Hra končí uplynutím časového limitu.

Polohy a jejich bodové hodnoty

  • Jednonožka (1 bod) – jeden hráč samostatně obíhá okruh a „běží po všech čtyřech“.
  • Dvojnožka (2 body) – dvojice běží zády k sobě, drží se navzájem oběma rukama (odskoky stranou).
  • Trojnožka (3 body) – dva hráči, kteří vidí, mají mezi sebou jednoho hráče se zavázaným šátkem přes oči.
  • Čtyřnožka (4 body) – čtveřice se drží za ramena a zpívá společně vybranou písničku.
  • Pětinožka (5 bodů) – čtyři hráči drží pátého, který leží na jejich natažených rukách, a tvoří tak „letadlo“.
  • Mnohonožka (6 bodů) – celý tým se drží za sebou jako „vlak“ a běží pozpátku.

Každý tým si na začátku zvolí svůj název, případně krátký pokřik. Během pěti minut si týmy naplánují strategii a rozmístí se na vyznačené mety. Každý tým začíná u jiného kuželu. Samotný závod trvá dle uvážení učitele a dynamiky cca 20 minut. Je vhodné během závodu pustit dynamickou hudbu pro dotvoření atmosféry a pomocí megafonu závodníky podporovat a komentovat dění.

Ukončení

Po krátkém odpočinku se vyhodnotí bodové výsledky jednotlivých týmů. Soutěžní charakter hry zde slouží pouze jako motivace k pohybu, nicméně je důležité se zaměřit na to, co při pohybu žáci zažívali, co jim pohyb přináší a jaké jsou možnosti zařazení pohybu do jejich vlastních životů.

Podpůrné otázky k diskuzi

  • Jak se cítíte po tomto běžeckém výkonu? Zpotili jste se? Bavilo vás to? Bylo lepší běhat sám, nebo s někým?
  • Co jste při běhu v jednotlivých polohách zažívali?
  • Jaké benefity může pravidelný pohyb přinést?
    Zvyšování úrovně tělesné zdatnosti, zvýšená energie, vitalita, zdravé a silné kosti, redukce hmotnosti a rizika srdečních onemocnění, vysokého krevního tlaku a cukrovky, lepší činnost mozku, vyšší obranyschopnost, lepší spánek, menší riziko onemocnění (jako je např. chřipka či nachlazení), redukce hmotnosti, vyšší psychická pohoda, kompenzace stresu / napětí / depresí / nepříjemných emocí.
  • Jaké všechny činnosti/aktivity můžete dělat, abyste se hýbali, a podpořili tak své zdraví?
    Pohybové kroužky, venkovní neorganizované pohybové aktivity, procházky, aktivní transport do školy, koužků či jinam, domácí úklid, chůze do schodů místo jízdy výtahem, protažení a proběhnutí se o přestávkách ve škole…). WHO doporučuje dětem a dospívajícím minimálně 60 minut aktivity střední až vysoké intenzity denně.
  • Napadají vás nějaké konkrétní možnosti ve vaší škole nebo okolí, kde se můžete zapojit, a zvýšit tak množství svého pohybu? (Pro ty, kteří doporučeného množství pravděpodobně nedosahují.)
    Je vhodné mít s sebou nabídku pohybových a sportovních kroužků, které daná škola nabízí, případně najít další zajímavé možnosti v dané obci či městě. Doporučujeme zdůraznit význam neorganizovaného pohybu, který je velmi opomíjen. Je možné žáky podpořit v aktivním transportu do školy, aktivním trávení volného času, motivovat ke zkoušení nových/netradičních pohybových aktivit (slackline, workout, longboard, pennyboard, pole dance, acroyoga…).

Metodické poznámky

Náročnost aktivity je vhodné přizpůsobit věku a zdatnosti skupiny tím, že zkrátíme/prodloužíme závodní čas, případně ubereme/přidáme množství povinných okruhů nebo zvolíme nebodovanou variantu, kdy je pouze určeno, kolik a jakých poloh je v týmu nutno zvládnout. Učitel zde plní také funkci podpůrnou a motivační. Pokud jsou ve třídě žáci, kteří se z jakéhokoli důvodu nemohou zapojit, mohou dostat roli zapisovače nebo komentátora.

Přílohy k aktivitě

Stáhněte si nebo nahlédněte do materiálů k našim aktivitám pro děti. Vyberte si soubor, který vás zajímá, a klikněte na tlačítko.
Michal Kalman
(+420) 777 752 822
michal.kalman@upol.cz

Prozkoumejte

Sledujte nás

Univerzita Palackého v Olomouci