Web Zdravá Generace
Aktivita

Let digitálního minimalisty

Čas na přípravu
5 minut
Doba trvání
30 minut
Prostředí
školní třída, tělocvična, školní zahrada
Cíle
Žáci si zhodnotí, které digitální aktivity jsou pro ně důležité a bez kterých se lze obejít. Vyzkouší si, jak určit jednu variantu při rozhodování z více možností. Seznámí se s pojmy digitální wellbeing a digitální minimalismus.
Anotace
Aktivita zaměřená na rozhodování a priority v digitálním prostředí. Žáci si vyzkouší, jaké to je, vzdát se některých stereotypů souvisejících s jejich online životem. Na začátku hry si každý žák vytvoří seznam vlastních digitálních aktivit. Každá aktivita představuje pomyslný pytlík závaží. Při cestě horkovzdušným balonem bude potřeba postupně jednotlivá závaží odhazovat, aby balon vystoupal co nejvýše do nebe. Hra žákům dává prostor k zamyšlení nad způsobem trávení času v digitálním prostředí a také podporuje minimalizaci některých aktivit v tomto prostředí. Závěrečná diskuse směřuje k určení konkrétních kroků, které pomáhají digitálnímu wellbeingu.
Pomůcky
osm malých papírů pro každého žáka, psací potřeby, dobrovolné: video/příběh o letu balonem, dobrovolné: hudba – slouží jako podkres při letu balonem.

Provedení:

Hodinu lze zahájit krátkým videem či příběhem o letu v horkovzdušném balonu. Učitel se může žáků zeptat, zda někdo z nich vyhlídkový let zažil. Existují dva druhy létajících balonů – horkovzdušné a plynové. Ty druhé mají na koši přivázané pytlíky písku jako závaží a pro vzlet a plynulé stoupání je potřeba závaží odstřihnout. Následně učitel vyzve žáky, ať si každý sám za sebe napíše osm způsobů, jak nejčastěji využívá digitální technologie, jaké aktivity v online prostředí provozuje (užívání některých konkrétních aplikací, hraní her, chatování, sledování oblíbenců, dívání se na videa, poslech hudby, hledání informací, publikování fotek/videí, práce do školy apod.). Každé aktivitě přísluší jeden lísteček z osmi.

Aktivity do výuky:

Jakmile mají žáci seznam hotový, učitel je vyzve, aby si sedli do kruhu – pomyslného balonového koše (mohou
sedět například i na lavici, aby měli pod sebou prostor k reálnému odhazování závaží v podobě papírků). Nyní je čas na start. Balon je plný pasažérů a každý si nese svých osm závaží z digitálního světa. Aby skupina mohla vzlétnout, je zapotřebí, aby hned na začátku každý odhodil dvě závaží. Učitel dá žákům čas, ať se rozhodnou, kterých dvou aktivit z digitálního světa jsou ochotni se vzdát. Jakmile všichni žáci odhodí dvě závaží, balon může vzlétnout a vydat se na cestu (jaký cíl a směr letu nabere, určí učitel společně s žáky). Po chvíli letu, zničehonic, balon začíná klesat, a aby se nezřítil na zem, je nutné odhodit další závaží. Učitel opět nechává žákům prostor k rozhodnutí, jaké další aktivity jsou schopni postrádat. Důležité je, dát žákům prostor, aby se mohli rozhodnout podle toho, co sami považují za důležité. Hra se opakuje, dokud každému účastníkovi letu nezbývají poslední tři závaží. Let končí a balon se může za hromadného potlesku bezpečně vrátit na zem.

Reflexe a ukončení:

Učitel otevře diskusi a vyzve žáky ke sdílení.

  • Jaký pocit jste při hře zažívali?
  • Jaký měla podle Vás tato hra cíl?
  • Podle čeho jste se rozhodovali, když jste museli odhodit závaží?
  • Litujete teď nějakého svého rozhodnutí?
  • Chtěl by někdy sdílet, jaké tři digitální aktivity mu zůstaly? Jak se liší od aktivit ostatních?

Následně je s žáky vhodné probrat, co je to digitální wellbeing a jak nám digitální minimalismus pomůže k jeho dosažení. Na závěr lze společně vytvořit seznam konkrétních kroků, díky kterým je možné stát se digitálním minimalistou.

  • Jak rozumíte pojmu digitální wellbeing?

Jedná se o vědomé užívání digitálních technologií s ohledem na vlastní životní pohodu, fyzické
i psychické zdraví a celkovou spokojenost. Optimálně si rozvrhnout čas strávený s technologiemi
a vědět, proč, jak a kdy je využívám. Zacházíme-li s nimi jako s prostředkem k dosažení vlastních cílů,
mají přínos pro osobní produktivitu a zároveň pro wellbeing.

  • Jak se chová digitální minimalista?

Soustředí se na malý počet dobře vybraných a sobě prospěšných digitálních aktivit a zbytek si klidně
nechá ujít. Například jedná s rozvahou, ne nutkavě, umí být jen sám se sebou, více tvoří, než konzumuje,
kriticky přemýšlí, provádí digitální úklid, používá režim nerušit, má vypnuté notifi kace, v noci spí.

  • Co můžete udělat jako první, abyste zkrátili nebo zefektivnili užívání digitálních technologií?

Například si pořídit klasický budík, nastavit si čas večerního vypnutí digitálního zařízení, vypnout
notifi kace, nebát se se nudit, omezit neustálé/nutkavé kontrolování sociálních sítí, jednu přestávku
ve škole nechat telefon v batohu.

Metodické poznámky:

Velmi doporučujeme, aby se učitel hry účastnil společně s žáky, i když zná cíl aktivity. U varianty venku a v tělocvičně se dá k vyznačení kruhu (balonového koše) použít lano. Žáci si sednou dovnitř kruhu a závaží vyhazují z kruhu ven.

Přílohy k aktivitě

Stáhněte si nebo nahlédněte do materiálů k našim aktivitám pro děti. Vyberte si soubor, který vás zajímá, a klikněte na tlačítko.
Michal Kalman
(+420) 777 752 822
michal.kalman@upol.cz

Prozkoumejte

Univerzita Palackého v Olomouci
crossmenu