Web Zdravá Generace
Aktivita

Jóga smíchu

Čas na přípravu
5
Doba trvání
30
Prostředí
školní třída, tělocvična
Cíle
Žáci zažijí smích a uvolní, které přináší pohyb. Zároveň pojmenují další možnosti uvolnění.
Anotace
Jedná se o několik krátkých cvičení, která vycházejí z jógy smíchu. Náplní aktivit je práce s dechem, cílené rozkmitání bránice a hraný i spontánní smích vedoucí k uvolnění.
Pomůcky
příjemná hudba na závěr (není nutné)

Provedení

Každý žák si najde svůj prostor v tělocvičně tak, aby stál čelem k učiteli, který zadává a ukazuje cvičení. Je důležité, aby učitel jednotlivá cvičení předváděl s dětmi a společně s nimi se naplno smál, a podpořil tak žáky v uvolněném smíchu.

1. Rozdýchání

Žáci zavřou oči, hluboce se prodýchají a zaměří se na svůj dech. Mohou si položit ruku na bránici a vnímat její pohyb. Následuje několikrát nádech na čtyři doby, zádrž dechu a výdech na čtyři doby. Pokračuje nádech s rukama nahoru a vytažením a úplné povolení s předklonem a svěšením rukou. Nechte žáky promasírovat si všechny části obličeje i hlavy a pěstmi proklepat celé tělo.

2. Aktivizování bránice

Tato část začíná rytmickým dupáním, při němž jsou dokola opakovány slabiky (např. HA-HU, HA-HI, HA-HO-HO-HO). Postupně je možné vyslovování slabik a dupání zrychlovat.

3. Krém smíchu

Žáci si představí, že mají v ruce krém plný smíchu. Ve dvojicích si vzájemně krém natírají na obličej (a posléze i na další části těla) a s každým natřením se vždy jakkoli nahlas zasmějí.

4. Čištění zubů

Žáci si imaginárně nanesou na zubní kartáček pastu smíchu. Ve stejný okamžik si začnou všichni čistit zuby a jazyk a přitom vyslovují slabiky HI-HI-HI-HI-HI (dle rychlosti čištění). Následují slabiky HA-HA-HA-HA-HA a nakonec HO-HO-HO-HO-HO.

5. Sekačka plná smíchu

Každý žák si před sebou představí sekačku na trávu, která je poháněná smíchem. Ve stejný okamžik žáci nastartují na třetí pokus každý svou sekačku. Při prvním i druhém pokusu startování žáci vydají jakýkoli zvuk a při třetím pokusu se již naplno smějí a pobíhají se sekačkou po tělocvičně. Jakmile dojde palivo, opět se žák zastaví a natřikrát svou sekačku nastartuje a „seká“, dokud učitel aktivitu neukončí. Na chvíli se všichni zastaví, zklidní a prodýchají.

6. Šíleně smutná princezna

Učitel připomene pohádku o šíleně smutné princezně, kde princezna trénovala, jak být smutná a nesmát se a naopak být zase veselá. Žáci se rozdělí do dvojic. Nejdříve první umístí druhému před obličej ruku. V momentě, kdy ruku zvedne nahoru, začne se dvojička nezadržitelně smát. Jakmile naopak ruka klesne pod úroveň obličeje, přichází smutek a pláč. Pak se žáci ve dvojici vystřídají.

7. Popcorn

Posledním smíchovým cvikem je popcorn, při němž se žáci stanou malou kukuřicí na zahřívající se pánvičce. Začnou pomalu hopsat a u toho se chichotat. Pánvička pálí víc a víc, proto se hopsání a intenzita smíchu zvyšují. Když je to k nevydržení, kukuřice pukne, vyskočí a promění se v popcorn (žák udělá jakoukoli kreaci připomínající kousek popcornu, při které zůstane chvilku nehybný). Cvičení je vhodné alespoň dvakrát zopakovat.

8. Závěrečné uvolnění

K této části je příjemné pustit relaxační hudbu. Žáci se pohodlně usadí s rovnými zády a zaměří se na svůj dech. Prohloubí nádech a výdech a mohou přidat zvedání rukou při nádechu a svěšení rukou při výdechu. Přitom uvolňují veškeré napětí v těle a nechávají ho odejít pryč. Nyní si ve svém nitru představí, že s každým nádechem nabírají teplo a zář slunce a s každým výdechem toto světlo rozprostírají po celém těle. Nechte žáky představit si, že každá jejich buňka v těle se směje a překypuje radostí. Pak nechte alespoň dvakrát žáky prohřát ruce rychlým třením o sebe a přiložit dlaně na svůj obličej.

Ukončení

Žáků se můžete zeptat, jak se aktuálně po cvičení cítí a jestli se něco změnilo oproti tomu, kdy hodina začínala. Můžete nechat volně sdílet dojmy, které při jednotlivých cvičeních zažívali. Jaké cvičení se jim líbilo nejvíce a které pro ně naopak bylo nejtěžší?

Poté se můžete zeptat, v jakých momentech nebo při jakých činnostech zažívají nebo mohou zažívat uvolnění, smích či radost. Následně učitel podpoří příklady přirozeně vyvolaného smíchu a uvolnění, které žáci zmínili (např. bytí s přáteli, pohybové cvičení, tvořivá činnost, venkovní aktivity, sledování komedie…). Může zároveň přidat další vlastní příklady. Doporučujeme diskusi citlivě směřovat k myšlence, že někteří lidé se snaží vyvolávat radost a uvolnění prostřednictvím látek, jako je např. marihuana. Je to ideální příležitost vysvětlit, proč to není vhodná forma (např. z důvodu poškozování zdraví, negativního vlivu na rozvoj mozku, následného rizika užívání dalších drog a mnoha dalších). Otázky volíme dle věku žáků a také podle toho, jestli je kouření marihuany aktuálním tématem někoho z nich.

Metodické poznámky

Cviky z jógy smíchu je vhodné zařadit v rámci hodiny tělesné výchovy, avšak jednotlivé „smíchocviky“ se hodí i do kterékoli jiné hodiny pro zlepšení nálady, probrání a uvolnění. Pokud by některý z žáků měl problém se uvolnit a začít se smát, je vhodné zmínit, že i předstíraný smích má podobný efekt pro tělo, aktivitu lze tak brát jen jako trénink bránice a dýchání.

Zroj: culik.cz

Michal Kalman
(+420) 777 752 822
michal.kalman@upol.cz

Prozkoumejte

Sledujte nás

Univerzita Palackého v Olomouci