Web Zdravá Generace
Aktivita

Honzo, vstávej! Kolik jsi naspal?

Téma: Spánek
Čas na přípravu
20 min.
Doba trvání
45 min.
Prostředí
tělocvična
Cíle
Žáci si uvědomí, jaké množství spánku je pro jejich věkovou skupinu doporučené. Pojmenují, proč je důležité spát dostatečně dlouho. Definují kroky, které jim pomohou k dostatečnému spánku a včasnému usnutí.
Anotace
Jedná se o pohybovou soutěžní hru. Plněním rozličných aktivit žáci sbírají tzv. spánkové hodiny s cílem naplnit doporučenou délku spánku.
Pomůcky
velký papír/tabule se zakreslenými stanovišti a jejich bodovým (časovým) ohodnocením cca 25× vytištěná příloha „Tabulka s počtem hodin“ (pro každého žáka jedna) cca 25× vytištěná příloha „K čemu je spánek dobrý?“ (pro každého žáka jedna) fix (pro každého žáka jeden) tělocvičné nářadí dle vybavenosti (gymnastické kruhy, žíněnky, koza/bedna, žebřiny, lavičky, kužele, tunel, lano, 2–3 posilovací gumy, 2–3 velké míče gymball, 2–3 medicinbaly, fotbalový/basketbalový míč, 2–3 švihadla...)

Provedení

V tělocvičně čeká žáky řada překážek a stanovišť s pohybovými aktivitami. Každá z nich je oceněna určitým počtem minut, které žáci mohou jejím splněním získat. Celkem musí každý žák získat tolik hodin, kolik činí doporučené množství času spánku pro jeho věk (tedy 9–12 hodin pro děti ve věku 6–12 let a 8–10 hodin pro věkovou kategorii 13–18 let). Každý žák musí absolvovat všechna stanoviště alespoň jednou a zbývající může získat opakováním jakéhokoli stanoviště. Získané minuty si žáci zaznamenávají sami do vytištěných tabulek. Tyto tabulky si nechávají v „depu“ (např. na lavičce), kam přibíhají vždy po splnění úkolu.

Návrh stanovišť

AktivitaZisk
30 přeskoků přes švihadlo 30 min.
cvik na velkém míči gymballu (sed na míči bez doteku nohou na zemi, nebo posuny na míči na břiše...)30 min.
šplh na laně až ke značce 30 min.
slalom s fotbalovým míčem (příp. driblování)30 min.
přeskok přes kozu/bednu30 min.
skákání žabáků přes celou šířku/délku tělocvičny (tam a zpět)30 min.
cvik na kruzích nebo zhoupnutí (dle dovedností dětí)30 min.
cvik s posilovací gumou (např. děti si stoupnou na gumu, rukama drží konce gumy a 20× zvedají ruce)60 min.
výstup po žebřinách nahoru a 15× přitažení nohou60 min.
20× zvednutí medicinbalu (ze země až nad hlavu)60 min.
opičí dráha (kotrmelce, přechod přes obrácenou lavičku projití tunelem...)60 min.

Ukončení

Po uplynutí půlhodinového časového limitu se učitel sejde společně s žáky a vyhodnotí množství nasbíraného času. Každý žák si na své kartičce vyplní doplňující otázky:

  • V kolik hodin chodím spát v běžný školní den?
  • V kolik hodin vstávám v běžný školní den?
  • Kolik hodin tedy přibližně v noci spím?

Podpůrné otázky do diskuse:

Proč je důležité spát v noci dostatečně dlouho?

Učitel může na úvod nechat děti přihlásit, kdo přibližně naspí doporučené množství spánku
a kdo naopak tohoto doporučení nedosahuje. Poté žáci odpovídají, proč si myslí, že je důležité spát dostatečně dlouho, a jak dlouho by tedy v noci měli spát. Učitel doplní další fakta o významu a důležitosti spánku a rozdá žákům infografiku o funkcích spánku (příloha K čemu je spánek dobrý?).

V kolik je ideální chodit spát a proč?

Učitel může opět udělat průzkum, v kolik chodí děti v běžný školní den spát. Aby mohl spánek plnit všechny své funkce, je důležité, aby byl dostatečně dlouhý a aby začal před půlnocí. Optimální čas, kdy by děti měly jít do postele, je mezi 20. a 22. hodinou (pro děti ve věku do 13 let). Zároveň je nutné přizpůsobit čas usínání biorytmu každého žáka. U starších adolescentů toto doporučení bude více individuální vzhledem k přirozenému posunu nástupu spánku.

Proč je dobré chodit spát a vstávat každý den ve stejnou dobu?

Pravidelná doba usínání a vstávání pomáhá sladit cirkadiánní rytmus, k buzení pak není potřeba budík, ale organismus se budí sám (bez stresové reakce). Pravidelné usínání pomáhá předcházet poruchám spánku. Stejný režim se doporučuje držet ve školní i víkendové dny.

Co může každý z vás (z toho, co zaznělo) udělat pro to, aby spal doporučenou dobu a šel spát včas?

Žáci si sami doplní nápady na své kartičky. Pokud na závěr zbývá čas, několik žáků může jeden svůj nápad sdílet s ostatními.

Metodické poznámky

Pokud má některý z žáků jakékoli omezení pro plnění některé z aktivit, je možné ji vynechat a nahradit ostatními aktivitami. Je-li u některého cviku nutná dopomoc učitele, raději tuto aktivitu vynechejte, ať předejdete úrazu. Není vhodné, aby učitel poskytoval dopomoc: musí řídit celou hru a vidět na všechna stanoviště, měřit čas, udržovat správnou dynamiku hry a kontrolovat provedení cviků i průběh aktivity.

Pro tento typ aktivity lze také využít herní princip Mnohonožka. Místo bodů, získávají účastníci závodu minuty spánku. Mnohonožka je týmová aktivita, která děti vtáhne do hry.

Přílohy k aktivitě

Stáhněte si nebo nahlédněte do materiálů k našim aktivitám pro děti. Vyberte si soubor, který vás zajímá, a klikněte na tlačítko.
Michal Kalman
(+420) 777 752 822
michal.kalman@upol.cz

Prozkoumejte

Univerzita Palackého v Olomouci
crossmenu