Web Zdravá Generace
Aktivita

Hádej, kdo za to může

Čas na přípravu
10
Doba trvání
45
Prostředí
školní třída, tělocvična, divadelní sál
Cíle
Žáci vědí, co se při pití alkoholu děje s tělem člověka. Znají následky opilosti a vědí, jak jí předcházet
Anotace
Jedná se o aktivitu s prvky dramatické výchovy. Žáci dle daných instrukcí sehrají pět krátkých divadelních scének, které jsou tematicky zaměřené na život ohrožující situace vznikající z opilosti (stav bezvědomí, zranění, nehoda, vznik nebezpečí apod.). V zadání scének však není řečeno, že se situace dějí pod vlivem alkoholu. Při následné diskusi je úkolem žáků přijít na tento společný jmenovatel a pojmenovat, co konkrétního se v těle opilého člověka děje a jaké riziko z toho vyplývá. Společně s učitelem formulují doporučení, jak opilosti předcházet.
Pomůcky
vytištěná zadání pro týmy (viz níže), papíry a fixy na tvorbu rekvizit

Provedení

Žáci jsou rozděleni do pěti týmů. Každý tým dostane vytištěné zadání pro scénku, kterou následně sehraje před ostatními spolužáky. Mají přibližně 10 minut na vymyšlení scénáře, rozdělení rolí, tvorbu a obstarání rekvizit a případnou konzultaci s učitelem. Každá scénka trvá max. dvě minuty, naváže na ni krátká diskuse vedená učitelem, která shrne, co se ve scénce odehrálo.

Zadání pro 1. tým:

Pád z výšky

Kamarádi jdou společně ven. Zamíří ke staré budově bývalé teplárny, kde se občas scházejí s další partou. Nic moc nedělají, povídají si. Mají dobrou náladu. Adam zničehonic řekne, že všichni vylezou na střechu po žebříku. Věří si, že to zvládne, i když je žebřík dost vysoko a je to hodně riskantní. Musí někomu vylézt na ramena. Ostatní ho hecují a chtějí lézt taky. Někde vzadu se ozve, že je to blbost. Adam leze nahoru, Mates, který ho nese na ramenou, vrávorá. Ani Adam nemá moc koordinované pohyby. Sahá na žebřík a padá. Při pádu si zlomí ruku.

Zadání pro 2. tým:

Tonutí

Parta kamarádů se jde společně koupat na přírodní koupaliště. Jsou veselí a dobře se baví. Dva kluci mají nafukovací lehátka, skáčou bomby do vody, trochu se předvádějí před holkami. Ondra se cítí sebevědomě. Hecuje kluky, kdo doplave dál. Za nějakou chvíli si Kristýna všimne, že Ondra s nimi ve vodě není. Kde je? Asi 20 metrů od skupinky se Ondra topí. Kristýna jako jediná dokáže pohotově reagovat. Ondru zachrání a s ostatními ho vytáhne na břeh.

Zadání pro 3. tým:

Autonehoda

Viki je na prázdninách u babičky na vesnici. Sejde se tam s partou místních kamarádů a jdou na fotbalové hřiště. Jsou tam i starší kluci a holky. Všichni se společně baví, smějí se. Viki najednou berou mezi sebe jako super kámošku. Jáchym, který se Viki líbí, navrhne, že se pojedou do vedlejší vesnice vykoupat. Viki nasedá do auta s nimi. Je jich tam pět, nikdo se nepřipoutá, všichni se smějí a vykládají si. Jáchym, který řídí, mává rukama a jen těžko drží směr jízdy. Na poslední chvíli se vyhne protijedoucímu autu. Naštěstí už jsou v cíli.

Zadání pro 4. tým:

Rvačka

Kluci hokejisté ze starších žáků vyhráli těžký zápas. Chtějí vítězství pořádně oslavit. Nejdříve s trenérem a pak část kluků sami spolu. Nálada je dobrá, kluci jsou dobří kámoši. Najednou David prohodí něco o tom, že Marek pokazil tu největší gólovou šanci. Marka to naštve. Odstrčí Davida a řekne, ať to nechá být. Ale David je dneska v ráži. Připadá si silný, a i když je normálně kliďas, teď do něho vjela agrese. Marek je útočník, o hlavu větší než on, ale David si troufá. Markovi dá pěstí do obličeje a začnou se prát. David skončí s natrženým rtem a Marek s monoklem.

Zadání pro 5. tým:

Bezvědomí

Ema slaví 14. narozeniny. Na oslavu pozve svoje spolužačky a pár spolužáků. Nejdřív jsou u ní doma, pak jdou do parku. Jsou veselí, dělají si srandu z kolemjdoucích, Emu chtějí kluci hodit do křoví. S Nikolou se něco děje. Není jí dobře, točí se jí hlava a má pocit, že už se neudrží na nohou. Lehne si na trávu a na chvíli ztrácí vědomí. Ostatní s ní třesou, snaží se ji posadit, ale ona bezvládně padá na zem. Ema začíná mít strach. Zavolají záchranku.

Ukončení:

Po přehrání všech pěti scének následuje společná diskuse. Žáci hledají příčinu, proč k situacím došlo. Jakmile pojmenují alkohol, diskuse plynule přechází k tomu, co se v těle opilého člověka děje a jak alkohol působil na jednotlivé postavy z příběhu. Žáky nechte v závěru sepsat návrhy, jak lze opilosti předcházet a podpořit principy zdravého životního stylu.

Podpůrné otázky do diskuse:

  • Dokážete na základě scének či vlastních znalostí popsat, co se děje v těle opilého člověka?
    Co přesně se děje, záleží na druhu a množství vypitého alkoholu. Ale také na tělesné konstituci, zdravotním stavu a na tom, zda je člověk vyspaný, nebo ve stresu, atd. Opilost způsobuje větší hovornost, zvyšuje pocit jistoty, sebevědomí a uvolnění (psychické i fyzické). Dále alkohol ve větší míře zpomaluje reakce, zhoršuje koordinaci pohybů, tlumí koncentraci a zvyšuje agresivitu (vůči sobě i okolí). Ve velmi vysoké míře pak alkohol způsobuje otupělost, ospalost, ztrátu paměti, neschopnost chodit, nesrozumitelnou řeč. Největším rizikem je akutní intoxikace.
  • Jaké další nepříjemné situace a stavy ohrožující život může opilost způsobit?
    Velkým rizikem především u dětí, které těžko odhadují, kolik alkoholu mohou vypít, je akutní intoxikace. Člověk upadá do bezvědomí, zhoršují se mu dechové funkce a může dojít až k zástavě dechu. Rizikem je také udušení vlastními zvratky, dále to může být usnutí na jakémkoliv místě, včetně těch nejméně vhodných. Intoxikovaná osoba může čelit podchlazení, stát se obětí krádeže nebo sexuálního obtěžování. V důsledku opilosti mohou mladí lidé souhlasit s náhodným sexem, dostat se do konfliktu s rodiči nebo prostě „jen” mít ostudu ve společnosti. Alkohol často vede k podcenění hrozícího rizika. Děti se pouštějí do činností, jimž by se střízliví vyhnuli. Snadno přecení síly, víc riskují, a tím mohou ohrozit nejen sebe, ale i další osoby a majetek.
  • Jak by se jednotlivé postavy příběhů chovaly, kdyby nebyly pod vlivem alkoholu?
    Zkuste formulovat doporučení, která jsou účinnou prevencí opilosti a pití alkoholu obecně.
    Účinnou prevencí je především zdravý životní styl a také dostatek adekvátních informací o vlivu alkoholu na lidský organismus. Velmi nápomocné jsou asertivní techniky, které kultivují dovednost odmítnout, či technika odloženého rozhodnutí, která napomáhá nejedna pod vlivem emocí a tlaku. Důležitá je také znalost vlastních silných stránek, schopnost být sám sebou navzdory tlaku vrstevnické skupiny.
  • Jaké jsou zásady bezpečného experimentu?
    Pokud již na konzumaci alkoholu dojde, je dobré mít na paměti zásady, které pomohou zmírnit případné následky. Kromě bezpečných podmínek, je důležité dbát na signály vlastního těla, které pomohou rozpoznat, že se děje něco ne-normálního, dále pít už jen vodu, jít se projít na čerstvý vzduch a dát si něco k jídlu.

Metodické poznámky

Při aktivitě je vhodné přihlédnout k věku a charakteristice skupiny. Zvážit, zda se ve třídě nenachází dítě, pro které by námět některé ze scének mohl být psychicky náročný. Je důležité zapojení učitele, protože i samotné dramatické zpracování může být pro některé žáky složitou výzvou. Učitel může pomáhat s přidělením rolí, doplněním scénáře apod.

Michal Kalman
(+420) 777 752 822
michal.kalman@upol.cz

Prozkoumejte

Sledujte nás

Univerzita Palackého v Olomouci