Web Zdravá Generace
Aktivita

E-sport academy

Čas na přípravu
25 minut
Doba trvání
90 minut
Prostředí
tělocvična, venkovní prostředí
Cíle
Žáci si vyzkouší, co obnáší stát se e–sportovým hráčem. Zamyslí se nad oblastmi životního stylu, které se promítají do hraní her, a pojmenují znaky problematického hraní her.
Anotace
Aktivita je inspirována tréninkem profesionálních hráčů e-sportu. Součástí hry je 5 stanovišť, která prověřují fyzickou, psychickou a mentální kondici žáků. Skupiny se na jednotlivých stanovištích střídají po uplynutí časového limitu. Při hromadné diskusi žáci pojmenují dovednosti a znalosti, které úspěšní hráči počítačových her musí mít. Sami si pak zhodnotí, kdo z nich by měl šanci studovat na prestižní e–sportové akademii.
Pomůcky
cca 25× vytištěná příloha „Obrázek ložnice“ (pro každého žáka jedna), 1x vytištěný „list se správnými odpověďmi“, cca 25× vytištěná příloha „Zdravý talíř“ (pro každého žáka jedna), psací potřeby, 3× 1,5l PET lahve naplněné vodou, provázek, tenká malá svazkovací gumička, 5 malých dřevěných kostek (např. 4×4 cm), 2 měřiče času na stanoviště č. 3, měřič času pro učitele, píšťalka pro učitele, dobrovolné: hudba – na podkres aktivity.

Provedení

V úvodu hodiny přivítá učitel žáky v e-sportové akademii. Vysvětlí jim, že dnes místo klikání myší potrénují a prověří další dovednosti a znalosti, které gameři potřebují, aby jejich výkon ve hře byl co nejlepší. Zaměří se konkrétně na fyzickou kondici, psychickou odolnost, kvalitní spánek, ale i na výživu a týmovou spolupráci. To všechno jsou důležité aspekty e-sportu a nelze je přehlížet.

Žáci se rozdělí do rovnoměrných 5 skupin a učitel jim představí stanoviště.

Časové rozložení aktivity

  • 5 minut úvod k tématu,
  • 10 minut vysvětlení stanovišť,
  • 30 minut 5 aktivit (každá cca 5 minut),
  • 45 minut diskuse.

Stanoviště č. 1 – POHYBOVÁ AKTIVITA

Žáci vytvoří dvojice (trojice). Během 5 minut se střídají v provádění tzv. angličáků. Vždy po deseti opakováních nastává výměna. Jeden poctivý angličák obsahuje dřep, klik, opětovný dřep a výskok.

Stanoviště č. 2 – SPÁNEK

Materiál: „Obrázek ložnice“, psací potřeby.

Každý žák si vezme vytištěný obrázek, na kterém je ložnice plná různých prvků. Žáci označí deset věcí, o nichž si myslí, že do ložnice před usínáním nepatří nebo že ruší plnohodnotný spánek. Následně se zamyslí, jak večer vypadá jejich vlastní pokoj a zda by mohli udělat něco pro to, aby se jim lépe spalo. Součástí stanoviště je i list se správnými odpověďmi, kde si žáci mohou zkontrolovat, zda tipovali dobře. Návrh pak využijí při závěrečné diskusi.

Stanoviště č. 3 – PSYCHICKÁ ODOLNOST

Materiál: 3 PET 1,5l lahve s vodou, 2× měřič času.

Na stanovišti jsou připravené 3 PET lahve naplněné vodou. Žáci vytvoří dvojice (trojice). Úkolem jednoho z nich je uchopit jednou rukou lahev za víčko a zvednout ji do úrovně hrudníku (natažená paže a trup svírají pravý úhel). V této pozici mají vydržet co nejdéle, aniž by paže klesla. Druhý žák měří čas výdrže. Svůj čas si každý žák zapamatuje. Následně se ve dvojici vymění.

Stanoviště č. 4 – VÝŽIVA

Materiál: „Obrázek zdravého talíře“, psací potřeby.

Každý žák si vezme obrázek prázdného talíře s popisem jednotlivých složek potravy. Podle informací v textu zkusí navrhnout, jak by měla vypadat vyvážená snídaně školáka. Návrh pak využijí při závěrečné diskusi.

Stanoviště č. 5 – SPOLUPRÁCE

Materiál: provázek, tenká svazkovací gumička, 5 malých dřevěných kostek.
Info pro učitele: Výroba přenosného zařízení – na tenkou gumičku uvázat po obvodu 5 (podle velikosti skupiny na stanovištích) provázků, zhruba metr dlouhých.

Úkolem skupiny je pomocí přenosného zařízení postupně dopravit pět kostek z bodu A do bodu B a postavit z nich věž. Každý člen vezme do ruky jeden konec provázku. Smí se držet jen za konec a pouze jednou rukou. Vzájemnou spoluprací žáci uchopí kostku, přenesou ji a položí na označené místo. Další kostku položí na ni. Cílem je postavit společně věž ze všech pěti kostek. Po ukončení kostky vrátí na původní místo pro následující skupinu.

Reflexe a ukončení:

Jakmile žáci projdou všemi stanovišti, následuje společná diskuse. Učitel se ptá na dojmy z aktivity a navazuje otázkami souvisejícími s hraním počítačových (mobilních, konzolových) her a prevencí problematického hraní.

Podpůrné otázky do diskuse

  1. Jak se vám jednotlivá stanoviště líbila?
    K hodnocení můžete využít techniku teploměru – zvednutá ruka znamená líbilo velmi (teplo), ruka dole znamená nelíbilo (zima).
  2. Co všechno by měl aktivní hráč rozvíjet kromě herních dovedností a znalostí?
    Důležitá je fyzická a psychická kondice, důraz je kladen na životosprávu, kvalitní spánek, prevenci onemocnění. Dále na kritické myšlení, komunikaci, spolupráci, reakční dobu, rychlé zpracování a třídění úkolů dle priorit, znalost angličtiny atd.
  3. Jaká jsou pozitiva hraní počítačových her?
    Trénink postřehu, rozhodování, soustředění, strategie, řízení, spolupráce, anglického jazyka. Hra je prostředkem k překonávání překážek, k regulaci vlastní nálady a uspokojení vyšších potřeb (úspěchu, sounáležitosti apod.).
  4. Jaká jsou rizika hraní počítačových her?
    E-bezpečí. Riziko vzniku problematického hraní her. Riziko utrácení peněz – mikrotransakce za tzv. loot boxy. Zhoršení kvality spánku. Riziko špatného vlivu na fyzické tělo – nárůst hmotnosti, zkrácení či ochablost svalů. Zvýšené riziko pojídání tzv. junk food a nadměrného pití energetických drinků.
  5. Jak poznám, že je hraní her problematické?
    Problém vzniká v okamžiku, kdy hraní her dlouhodobě (např. půl roku) negativně ovlivňuje další aspekty života, jakými jsou spánek, koníčky, plnění školních či jiných povinností, vztahy s okolím, především s rodiči, sourozenci a vrstevníky (hádky, lhaní). Hráč pravidelně nemůže myslet na nic jiného než na hraní, hraním by chtěl trávit víc času a cítí se špatně, když hrát nemůže.
  6. Kolik lidí trpí závislostí na hraní počítačových her?
    HBSC studie o zdraví a životním stylu dospívajících uvádí, že problematických hráčů ve věku 11–15 let je přibližně 8 %. Jiné studie říkají, že opravdu závislých hráčů jsou přibližně 2–3 %.
  7. Co můžu dělat, když cítím, že mám problém?
    Důležité je se někomu svěřit, vyhledat odbornou radu a pomoc. Existují různé online poradny, kde se lze diskrétně zeptat. Například web Neprohraj.se nebo specializovaná online poradna z lékařské fakulty Karlovy univerzity Poradna.adiktologie.cz. Na každé škole by měl také působit školní psycholog, který může poradit a nasměrovat.

Metodické poznámky

Doporučujeme, abyste si na aktivitu vyhradili dostatek času – budete se bavit o světě, který děti milují, mají o něm hodně informací a je to prostor pro oboustranné učení.

Přílohy k aktivitě

Stáhněte si nebo nahlédněte do materiálů k našim aktivitám pro děti. Vyberte si soubor, který vás zajímá, a klikněte na tlačítko.
Michal Kalman
(+420) 777 752 822
michal.kalman@upol.cz

Prozkoumejte

Univerzita Palackého v Olomouci
crossmenu