Myšlenka ke Dni přátelství: Mezinárodní den přátelství lze pojmout jako celoškolní projektové téma. Mezioborové propojení se nabízí v českém jazyce (např. básně a literární díla, dopis příteli), angličtině (např. mezinárodní kamarádství), přírodopise (např. přátelství mezi zvířetem a člověkem), chemii (např. přátelství a chemické reakce v našem mozku), hudební výchově (např. písně oslavující přátelství), tělesné výchově (např. důvěrové a týmové aktivity, společný tanec) apod. V každém oboru se dá aktivita realizovat formou projektového učení. Žáci si mohou zvolit, na kterém projektu chtějí ve skupině spolupracovat.
S blížícím se Dnem přátelství vysvětlí učitel žákům záměr práce. Společně budou pracovat na projektu, kdy pomocí fotografie zachytí obraz přátelství a následně zorganizují fotografickou výstavu na jednom z vybraných míst – např. škola, knihovna, radnice, zdravotnické středisko, sokolovna apod. Již v této fázi se učitel s žáky může domluvit, kdy a kde by chtěli výstavu realizovat.
Naladění na téma – na začátku aktivity se učitel s žáky posadí do kruhu. V kruhu na zemi jsou rozložené karty s názvy lidských ctností a znaky přátelství. Každý žák si vybere jednu kartu, která podle něho vystihuje to, jaký má opravdový přítel či přátelský vztah být (např. upřímnost, štědrost, čestnost, důvěra, laskavost, ochota, trpělivost, porozumění, legrace, dobrovolnost apod.). Následně kartu představí a diskutuje se spolužáky. Karty, které žáci vybrali, se umístí doprostřed kruhu, zbytek se odloží bokem.
Brainstorming – vybrané karty slouží jako vodítko k následujícímu brainstormingu. Žáci navrhují, jaký symbol či obrázek vystihuje lidské pouto přátelství (např. laskavost – srdce/pohlazení, pospolitost – chycení kolem ramen, rovnost – dva stejné náramky na ruce, důvěra – šeptání do ucha, nápomocnost – podání pomocné ruky apod.). Učitel nápady zaznamenává na tabuli. Žáci se rozdělí do čtyřčlenných skupin. Každá skupina si vybere 1 až 2 nápady z předcházejícího brainstormingu a ty ve skupině zpracuje. Učitel pro přehlednost zaznamená na tabuli, kdo si co vybral.
Každá skupina má za úkol pořídit dvě fotografie zachycující obraz přátelství. Fotka by měla vždy vyjadřovat určitou charakteristiku, znak či lidskou ctnost typické pro přátelství. Fáze fotografování je v režii žáků. Učitel žákům pomáhá a koordinuje zapůjčení kvalitního fotoaparátu. Žáci by měli mít možnost k práci využít různá prostředí – venkovní, budovu školy, ale i různé pomůcky a rekvizity.
Reflexe – po ukončení fotografování se žáci vrátí do počátečního kruhu a učitel může zahájit diskusi.
Učitel s žáky vytvoří seznam kroků, které je potřeba zajistit k realizaci výstavy. Následně se žáci rozdělí do trojic. Každá skupina zodpovídá za jeden vybraný úkol.
Inspirace k plánování:
K projektu je případně vhodné přizvat technicky zdatného učitele, který dokáže žákům pomoci se samotným focením, úpravou a tiskem fotografií. V případě mezioborového propojení lze k výstavě přidat prvky z českého jazyka (básně, citáty), hudební výchovy (písně), mediální výchovy (interaktivní prvky QR kódu) apod. Aktivitu je možné rozdělit do tří samostatných vyučovacích hodin. V tom případě si mohou žáci přinést na focení i vlastní materiál z domova.