1. Ze židlí utvořte společně se žáky dva soustředné kruhy tak, aby byly židle z vnitřního kruhu otočeny proti židlím z kruhu vnějšího.
2. Každý žák si vezme list papíru, který přeloží podélně na polovinu, a tužku. Posadí se na jednu z židlí.
3. Žáci sedící proti sobě mají nyní za úkol na svůj list papíru zaspat jméno spolužáka sedícího naproti. Poté zapíší jednu věc, kterou mají s dotyčným společnou – učitel uvede příklady (na jednu polovinu papíru). Na těchto charakteristikách se domlouvají společně, na domluvu a zapsání mají asi minutu (možnost zkrátit nebo prodloužit podle počtu žáků).
4. Po uplynutí časového limitu dá učitel pokyn žákům sedícím ve vnějším kruhu, aby se posunuli o jednu židli doprava. Dále probíhá aktivita stejným způsobem, doku se žáci ve vnějším kruhu nevrátí na své původní místo.
5. Žáci by se měli pokusit o to, aby se společné charakteristiky nebo rozdíly pokud možno neopakovaly, tedy aby s každým novým spolužákem v diskuzi nalezli jiné charakteristiky, než jaké mají na svém papíře zapsány.
Nosnou součástí této techniky je zejména diskuze probíhající mezi žáky ve dvojicích. Pozorujte, jak se k sobě žáci během techniky chovají, zda hledání společného a rozdílného probíhá v diskuzi a jaká vládne mezi žáky nálada. Po skončení diskuze předejte třídě vaši zpětnou vazbu. Podobného uspořádání dvou kruhů můžete se třídou využívat i pro diskuzi o jiných tématech. Lze např. zadat, že mají žáci minuto na to, aby si společně povídali o svých názorech a postojích ohledně nějakého aktuálního tématu nebo učební látky.
Aktivita převzata od Sdružení D.