Aktivita

Co má rádo moje tělo

Čas na přípravu
5 minut
Doba trvání
45 minut
Prostředí
školní třída, tělocvična
Cíle
Žáci si plně uvědomí jednotlivé části těla. Zamyslí se nad věcmi, které mají rádi, a seznámí se s technikami, které pomáhají v napojení na vlastní tělo.
Anotace
Zklidňující aktivita, při níž si žáci cíleně uvědomují jednotlivé části svého těla, což přispívá k digitálnímu wellbeingu (neztrácet kontakt se svým tělem). Součástí je také sebepoznávací technika, která propojuje oblasti těla s tím, co má konkrétní žák rád. Na základě tohoto prožitku si žáci zapíší vlastní pocity a poznatky. Na závěr se seznámí s dalšími možnostmi, jak být více v kontaktu se svým tělem.
Pomůcky
cca 25× vytištěná příloha „Co má rádo moje tělo“ (pro každého žáka jedna), psací potřeby, text k vedení zklidňujícího cvičení (viz níže), zvonkohra koshi (jiný relaxační hudební nástroj, případně jemná hudba na uvolnění), karimatky/deky/koberec na lehnutí.

Provedení

Hodinu učitel zahájí hrou na zvonkohru (nebo jiný relaxační nástroj). Může obejít žáky a každému krátce rozhoupat zvonkohru nad hlavou. Zmíní se o důležitosti vnímání vlastního těla a funkci relaxace.

Nyní učitel vyzve žáky, aby si lehli na připravené podložky tak, aby měl každý kolem sebe dostatek místa. Pokud by si někdo nechtěl lehnout, je možné nechat žáka sedět s opřenými zády o zeď. Následuje krátké (cca 15minutové) cvičení. Žáci procházejí jednotlivé části těla a zamýšlejí se nad tím, co která z nich má nebo dělá ráda. Na pozadí mluveného slova může znít zvuk zvonkohry, popř. být puštěna klidná hudba podporující uvolnění.

Text pro vedení zklidňujícího cvičení

Pohodlně si lehni nebo se posaď tak, aby ti bylo příjemně a mohl jsi uvolnit celé tělo. Zkus si uvědomit, jak se tvoje tělo dotýká země. Jak se ti leží, jestli není potřeba ještě něco změnit (pokrčit nohy, podložit hlavu apod.). Pomaličku se z tohoto nového místa rozhlédni po místnosti, podívej se vedle sebe (vpravo i vlevo), podívej se na strop a směrem k nohám. Zavři oči a třikrát se zhluboka nadechni a zase vydechni. Pokus se zklidnit svou mysl a všechno, co tě teď napadá, nech odejít. Přenes pozornost ke svému tělu.

Nyní si zkus představit, že se vydáváš na průzkum tvého vnitřního světa. Pomyslná baterka, kterou držíš v ruce, ti pomůže toto místo prozkoumat, více z něj vidět. Jako první se podívej do oblasti tvých nohou/chodidel. Nejdřív pojď prozkoumat pravou nohu: posviť si na své prsty, nárt i kotník, pak pomalu přesuň pozornost k levé noze. Nespěchej, dej si na čas. Zkus se zamyslet, kolik toho s tebou tvoje nohy už nachodily. Na jaké zajímavé místo by ses jednou rád podíval? Postupuj ve zkoumání těla dál, nyní si posviť na oblast kolen. Kdyby mohla mít kolena uvnitř nějakou barvu, jaká by to byla? Jakou barvu v životě máš rádi? Nyní postup dál přes stehna a pánev až do oblasti břicha. Klidně si tam polož ruku a pohlaď ho. Zaměř pozornost na svůj žaludek. Je tam klid, nebo cítíš hlad? Jaké jídlo rád jíš? Je to něco studeného, nebo naopak teplého? Zkus si říct, zda je jídlo, které máš rád, zdravé a tvému tělu prospěšné. Kousek od břicha leží srdce, pojď projít i touto oblastí. Vnímáš, že bije klidně, nebo naopak rychle? Zkus se teď zhluboka nadechnout a vydechnout do svého hrudníku. K čemu nebo ke komu ve svém životě cítíš lásku? Dejte si čas a zamysli se. Pojď prozkoumat i oblast ramen a lopatek. Je v tvém životě něco, o čem bys řekl, že ti leží na ramenou? Něco, z čeho máš strach? Pokud něco takového je, zkus to ze svých ramen jemně setřepat. Pojďme se podívat dál, na ruce. Sviť baterkou pomalu od ramen přes paže, lokty, předloktí až na dlaně. Zkus si uvědomit, zda je máš teplé, nebo studené. Co tvoje ruce, co rády dělají? Píšou? Kreslí? Hrají na hudební nástroj? V našem průzkumu těla se pomaličku blížíme ke konci: na závěr nás čeká oblast hlavy. Pojď si ji důkladně prohlédnout, prozkoumat, co všechno tam objevíš. Nejdřív se na chvíli zastav u úst. Pojďme se teď všichni usmát. Je něco, o čem rád v životě mluvíš? S kým si nejlépe popovídáš, zasměješ se? Když si teď uvědomíš svoje oči, můžeš s nimi jemně zakroužit. Na co se rády dívají? A tvoje uši? Co rády poslouchají? Mají tvoje uši rády hudbu, nebo naopak ticho? Pomalu přesuň pozornost k nosu. Je nějaká vůně, kterou máš rád? Případně smrad, který nesneseš? Od nosu teď skoč na své čelo, polož si na něj ruku a zkus si vybavit, o čem rád přemýšlíš. Poslední, kam si na cestě posvítíme, jsou vlasy. Tam se ukrývají sny a přání. Co je tvůj sen? Co by sis v životě přál? Zkus ještě chviličku zůstat uvnitř svého těla, uvědom si svůj dech, zhluboka se nadechni a vydechni. Pomaličku otvírej oči. Znovu se podívej po místnosti, podívej se okolo sebe a zkus se očima pomalu propojit s ostatními. Z lehu vstávej přes pravý bok.

Po ukončení cvičení rozdá učitel žákům obrázek „Co má rádo moje tělo“. Zde si každý může napsat vlastní pocity a poznatky z cestování po těle.

Reflexe a ukončení

Po skončení zklidňujícího cvičení se učitel zeptá, jak se žáci cítili během putování tělem a co nového se o sobě dozvěděli.

Společně se zkusí zamyslet, jaká další cvičení nám pomáhají zůstat v kontaktu s vlastním tělem.

Metodické poznámky

Cvičení by se mělo odehrávat v klidném prostředí, kde nebudete nikým rušeni. Text si doporučujeme vyzkoušet předem. Čtěte velmi pomalu, s častými pauzami, aby měli žáci prostor k přemýšlení. Je nutné zvážit vhodnost aktivity pro konkrétní třídu, jelikož je nutné zklidnění všech přítomných. Pro mladší děti je možné vynechat některé části těla a udělat cvičení kratší.

Přílohy k aktivitě

Stáhněte si nebo nahlédněte do materiálů k našim aktivitám pro děti. Vyberte si soubor, který vás zajímá, a klikněte na tlačítko.
crossmenu