V úvodu hodiny učitel vybídne žáky, aby vyjmenovali sociální sítě, které znají, a zapíše je na tabuli. Společně pak označí ty, které používají.
Učitel rozdá žákům tabulku Bingo a vysvětlí pravidla. V tabulce jsou napsané výroky týkající se sociálních sítí (např. Najdi někoho, kdo… má virtuálního kamaráda; točí videa, která pak sdíli na sociálních sítích apod.). Úkolem žáků je, aby vždy k danému tvrzení našli spolužáka, pro kterého daný výrok platí. Ten stvrdí svým podpisem pravdivost tvrzení do tabulky druhého hráče. Každý se smí do jedné tabulky podepsat jen jednou, vlastní podpis v tabulce Bingo neplatí. Učitel se hry účastní také. Všichni se společně pohybují po prostoru a sbírají podpisy. Vítězem se stává ten, komu se jako prvnímu podaří zaplnit podpisy celou tabulku a zvolá: Bingo!
Aktivita pokračuje společnou diskusí. Učitel vybere 5 tvrzení, ta očísluje a napíše na tabuli. U každého tvrzení žáky vyzve, ať se přihlásí ti, na které daný výrok sedí. Z těch pak vybere dva jako zástupce diskusní skupiny. Ostatní žáci se podle pocitu přiřadí k jednotlivým výrokům, aby vzniklo celkem 5 skupin.
Žáci nejdříve téma prodiskutuji v menší skupině, v níž sdílí svoje zkušenosti a zážitky. Zajímavá bude zkušenost těch, jichž se výrok týká, a naopak pohled těch, kteří danou situaci nezažili. Společně pak vytvoří krátké doporučení pro ostatní spolužáky.
Několikrát denně bezmyšlenkovitě scrolluje na sociální síti.
Čas nudy (bez jakékoliv činnosti) je důležitý pro zdravé fungování mozku, pomáhá rozvíjet kreativitu, podněcuje vznik nových pohledů.
Porovnává se s lidmi na sociálních sítích.
Porovnávej se sama/sám se sebou – v důsledku velkého množství podnětů, se kterými se lze v tomto prostředí neustále porovnávat, může dojít ke snížení sebevědomí, zkreslení sebehodnocení a k pocitu vyčlenění ze skupiny vrstevníků.
Ví, co je to digitální wellbeing.
Vědomé užívání digitálních technologií s ohledem na vlastní životní pohodu, fyzické i psychické zdraví a celkovou spokojenost. Optimálně si rozvrhnout čas strávený s technologiemi a vědět, proč, jak a kdy je využívám.
Pokoušel se omezit čas strávený na sociálních sítích.
Zaměřit se na jiné aktivity, které mě v životě těší. Na to, co mi jde, co mě naplňuje. Vyzkoušet nové aktivity od umělecké činnosti přes pohyb, práci na zahradě či tvůrčí psaní až třeba po vaření.
Ví, co je to digitální stopa.
Digi stopa jen tak nezmizí. Cokoliv se vypustí do online prostoru – názor, hláška, fotka –, je prakticky nemožné vzít zpět, i když to smažeš! Dobré je řídit se pravidlem „Babička“ – nezveřejňuj nic, co bys neukázal/a svojí babičce. 🙂
Na závěr učitel vyzve žáky k hromadné diskusi. Jeden zástupce skupiny prezentuje hlavní myšlenku a doporučení vztahující se k danému tvrzení. Učitel doporučení doplní o svůj pohled.
Velmi doporučujeme, aby se učitel aktivity účastnil společně s žáky. Hra Bingo je jednoduchý prostředek pro vzájemné učení o digitálních technologiích a sociálních sítích. U klasické loterie Bingo je cílem zaplnění jednoho řádku tabulky. Vyplnění celé tabulky však zpravidla nezabere mnoho času a žáci mají alespoň možnost pobýt ve hře déle a víc poznat svoje návyky a chování na sociálních sítích. Otázek by mělo být vždy o jednu méně, než je počet hráčů. Pět tvrzení k diskusi si učitel může vybrat sám podle aktuálnosti problematiky ve třídě.